Porsche Cayenne S E-Hybrid Rijgedrag

Bekijk 38 foto's
Door: VG 03-02-2015

De Porsche Cayenne S E-Hybrid heeft dezelfde verbrandingsmotor als z’n voorganger die niet in het stopcontact kon. Dat wil zegen dat hij het gros van z’n paarden uit een 3-liter zescilinder van VW-origine haalt. 333 stuks bij 6.500t/min en 440Nm trekkracht bij 3.000t/min. Maar de elektromotor, die is krachtiger geworden. Voortaan levert die niet 47 maar 95pk. Wanneer allebei de motoren het beste van zichzelf geven staat er 416pk en 590Nm paraat. Dat was 380pk en 480Nm bij z’n voorganger. En met de 10,8kWh accu hebben we 22 kilometer afgelegd voor de verbrandingsmotor tot leven kwam. En dat terwijl z’n voorganger niet verder kwam dan een eerder ridicule 3 kilometer. En dan hadden we ook nog de ventilatie, de lichten en de zetelverwarming aan staan. Laat dat allemaal achterwege en je kan goed 30km elektrisch afleggen.

Opladen

Je kan deze Cayenne thuis aan eender welk stopcontact hangen. De accu helemaal opladen duurt dan iets meer dan 4 uur. Snelladen kan ook. Dezelfde klus wordt dan geklaard in anderhalf uur. En tenslotte kan je ook de verbrandingsmotor gebruiken om extra bereik naar de accu’s te pompen. 40km de laadmodus gebruiken en je elektrische rijbereik is weer optimaal. Voor het geluid maakt het niets uit. Als je rustig rijdt, hoor je nauwelijks verschil. En als je het ding op z’n staart trapt… wel, dan klinkt die V6 niet zo lekker als we hadden gewild.

Prestaties

Ondanks een aanzienlijk leeggewicht van 2.350kg laat de Cayenne zich precies plaatsen. En hij accelereert fors. Van 0 naar 100km/u duurt 5,9 seconden (5,4 voor de diesel S en 5,5 voor Cayenne S op benzine). De topsnelheid bedraagt 243km/u (diesel: 252, benzine: 259). De achttrapsautomaat werkt nagenoeg onvoelbaar, ongeacht de werkingsmodus. De hybride aandrijflijn drijft de vier wielen aan en de eerder genoemde precisie heeft zeker te maken met de gestuurde differentiëlen. Een off-road-pakket was er niet en daarom is de hoogteverstelling niet zo nuttig. Maar het pneumatische systeem (een optie) houdt het koetswerk erg vlak in de bochten en verhoogt ook het comfort. Niet overbodig, gezien de grootte van de velgen.

Lastig te doseren remmen

De remmen zijn voor verbetering vatbaar, maar lees vooral niet dat ze onvoldoende bijtkracht leveren. Dat is het probleem niet. Ze zijn alleen nogal brutaal en lastig te doseren. En dat komt vooral omdat de auto erg gretig remenergie wil recupereren. Wat meer fijngevoeligheid had gemogen.

Verbruik, uitstoot en belastingen

Op papier verbruik de Cayenne S E-Hybrid slechts 3,4l/100km. Ons testverbruik van 11,2l/100km staat daarmee in schril contrast. Maar daar ligt de fiscus voor één keer niet wakker van. Die kijkt naar z’n uitstoot van 79 g/km. Tenminste, in Vlaanderen. Daarom bedraagt de BIV hier slechts € 41,76. In Wallonië of Brussel is het echter een heel ander verhaal. Daar moet je € 4.659 dokken om hem in het verkeer te brengen.

Geef commentaar
comments by Disqus