SsangYong Tivoli 1.6 Conclusie

Bekijk 22 foto's
Door: BV 01-08-2015

Als SsangYong, helemaal herboren, zich een plaats van betekenis wil toeëigenen in de globale automarkt, dan is een compacte SUV het juiste product op de juiste plaats. In onze contreien zijn de verkopen van dat soort pseudo-terreinwagens in geen tijd verdrievoudigd. Dat is echter wel in de veronderstelling dat je een auto kan afleveren die z’n mannetje kan staan tegen auto’s als de Renault Captur, Opel Mokka en Dacia Duster. En deze Tivoli lijkt dat allemaal te kunnen. Z’n prijs (vanaf € 14.990) is scherp én hij is op een radio na eigenlijk al erg compleet uitgerust. De motoren zijn modern, de prestaties aangenaam, de veiligheidsuitrusting omvangrijk…

Goede leerling

Maar het zou allemaal niet uitmaken als SsangYong - zoals vroeger wel eens het geval was - weer een erg bedenkelijk vormgegeven koetswerk zou voorzien hebben. Maar de Koreanen leren bij. Het nam een Italiaans designbureau onder de arm en dat leverde uitstekend werk. Een snuifje Range Rover Sport, een lepel Korando, goed afgekruid met originaliteit, zonder dat het een wrange nasmaak achterlaat… Ja, de Tivoli staat er.

Zonden

Omdat geen enkele auto vrij is van zonden, geven we enkele puntjes waar het bedrijf in de toekomst nog aan mag werken. Een benzine met turbo is welkom, net als diepteverstelling van het stuurwiel en intuïtievere menu’s. Het weegt echter niet op tegen z’n sterkste punt: ruimte. Vooraan heb je er genoeg, achteraan heb je er hopen. En de koffer is met 430l met voorsprong de grootste uit z’n segment.

Geef commentaar
comments by Disqus