Peugeot 308 GTi 270 Rijgedrag

Bekijk 21 foto's
Door: BV 09-10-2015

In de cijfertjes kan je een 308 GTi niet buizen. 270pk met een erg lineaire vermogensopbouw, 330Nm met een brede beschikbaarheid, een begrensde topsnelheid van 250km en een sprinttijd van 6 seconden (twee tienden extra als je je beperkt tot 250pk). De bak is meer dan behoorlijk gespreid, de remmen laten zich goed doseren en behouden hun enthousiasme meer dan voldoende lang en door het volledig mechanische Torsen sperdifferentieel heb je verschietachtig veel grip. Wie de illusie wil houden dat de goed-nieuws-show eeuwig duurt, zapt nu best naar een ander programma, want hoewel er weinig of geen rationele tegenargumenten te vinden zijn, zijn er wel degelijk filosofische conflictpunten. Wil je een beetje sensatie dan moet je met deze 308 immers oerend hard gaan. En ook dan wordt het geen speelmakker, maar blijft hij uitermate gecontroleerd. Vooral de achtertrein blijft als aan het asfalt gelijmd. En was het nu niet het bestaansrecht van de hot hatch, dat je stuurpret, de fijne balans tussen onder- en overstuur, de echte sensatie en rijpret kon bereiken zonder dat het je geheid je rijbewijs kost?

Namaak-sound

Peugeot heeft zich dus een beetje laten doen door de drang om bijvoorbeeld ook een snelle rondetijd neer te kunnen zetten. Eerlijk, eigenlijk heb je meer pret in eender welke 308 die lager op de ladder staat. Zonder deze stugge veren en te grote velgen (19” laat erg weinig ruimte voor comfort). De Fransen trappen zelfs in de val van het gesimuleerde motorgeluid… dat komt gewoon uit de luidsprekers. Als je op café onder je vrienden-petrolheads wil uitpakken met een 308 GTi dan moet je hopen dat ze dat niet weten. Anders word je buitengedragen. En terecht. Vals motorgeluid, sacre bleu.

In het kort? De 308 is té snel en te voorspelbaar om écht leuk te zijn. Goed ja, efficiënt zeker, maar lazen we in de eerste paragraaf van deze test nu niet dat de gemiddelde klant al een andere goede, efficiënte auto in z’n garage had staan? Het doet allemaal erg denken aan de jongste VW Golf GTI en ook daar hebben we bij de minpunten aangestipt dat prestaties en rijplezier niet hetzelfde zijn.

Tot slot nog twee cijfertjes: opgegeven en testverbruik. Het eerste is erg redelijk (en een record in het segment): 6,0l of 139g CO2. Het testverbruik bedroeg 8,9l/100km. Flink meer, maar je draait dan ook 270 paarden uit een zestienhonderdje.

Geef commentaar
comments by Disqus