BMW X1 SDrive 18d Steptronic Exterieur

Bekijk 33 foto's
Door: VG 02-12-2016

s="quote "> De X1 is nu veeleer een verhoogde compacte break dan een kleine SUV.
De ''kleinste'' crossover van het Beierse merk rust nu op het UKL- platform dat idealiter ontworpen is voor voorwielaangedreven voertuigen zoals de 2-Reeks Active Tourer. En dus hebben we meteen ook de verklaring waarom de afmetingen ten opzichte van zijn voorganger zo anders zijn: 38mm korter (4m439 tegenover 4m477), 23mm breder (1m821 tegenover 1m798) en vooral een hoogteverschil van 45mm (1m612 tegenover 1m567). Misschien zouden we de nieuwe versie van de X1 dus beter veeleer een verhoogde compacte break dan een kleine SUV noemen.

Het nieuwe platform zorgt ervoor dat de wielbasis 9cm korter werd (2m670 tegenover 2m760). De spoorbreedte daarentegen is enigszins vergroot om meer ruimte op de achterbank te creëren en de koffer een paar liter extra te bezorgen (van 505 tot 1550 liter tegenover 480 tot 1350 liter bij het vorige model).

Looks

Wat dat betreft, liet de nieuwe X1 de scherpe lijnen van het eerste model achter zich om zich aan zijn meer hedendaags ogende grote SUV-broers (de X3 en de X5) aan te passen. Aan de voorzijde kregen de LED-lichten dan ook een prominente plaats net als de imposantere niergrille. De luchtinlaten zitten niet langer centraal op de voorbumper, maar bevinden zich nu telkens aan het uiteinde ervan. De ronde mistlampen mochten dan weer wel hun plekje onder de koplampen behouden.

De verhoudingen achteraan werden evenwichtiger met een rechtere kofferklep en een iets minder steile achterruit. De achterlichten werden langer en kregen een conventionelere vorm. En om toch nog iets van zijn avontuurlijke uiterlijk te behouden, kregen de wielkasten matte schilden in plastic en aluminium, zowel voor- als achteraan. Uitgerust (met het XLine pack van € 2.800) met 18'' velgen in 225/50, had ons testmodel voor de winter 17-inchers gekregen met 205/60 winterbanden.

Geef commentaar
comments by Disqus