Hyundai i30 1.6 CRDi Inleiding

Bekijk 15 foto's
Door: BV 14-06-2017

Het zijn ambitieuze jongens en meisjes bij Hyundai. De Koreaanse groep bekleedt samen met zustermerk Kia de vijfde positie bij de autoconstructeurs op wereldschaal. En dat wil ze blijven, als het écht niet lukt om op te klimmen. In Europa zijn de verwachtingen niet minder scherp. Tegen 2021 wil het merk het grootste Aziatische automerk zijn. Daarvoor moet het over Toyota wippen. Dat het bedrijf z’n kans ruikt is niet onlogisch. Hyundai maakt er geen punt van om schaamteloos tegen te programmeren. Kijk maar naar de recent gelanceerde Ioniq. En Toyota, dat heeft er in Europa z’n hoofd niet helemaal bij. Dat merk je daar aan de afwezigheid van dieselmotoren.

De nieuwe Hyundai i30 dan

De verwachtingen zijn hooggespannen. Zowel binnen het bedrijf als bij de pers. Je kan immers niet zeggen dat Hyundai de lat niet hoog heeft gelegd. De i30 moet een hoeksteen worden van het door te trekken succes. Net als de SUV voor het B-segment die later dit jaar komt. Maar hij komt uit in een bijzonder competitief segment, waar bikkelhard wordt gestreden voor elke getekende bestelbon.

Het gamma omvat een 1.0l driecilinder met 120pk en een 1.4 met een cilinder meer en 140pk voor wat de diesels betreft. Een 1.6 CRDi is de enige diesel, zij het met drie vermogensversies: 95, 110 en 136pk.

Wat kost dat allemaal?

De Belgische invoerder gaf eerst louter prijzen van de ‘launch editions’. Rijkelijk uitgeruste modellen, waarin je nauwelijks nog voor iets kan bijbetalen. Maar de prijs daarvan… dat is toch even schrikken. Goedkoper dan € 24.000 (1.0T) werd het niet. De 1.4T moet € 26.900 kosten en de diesel is er voor niet minder dan € 26.250. De prijs van de testauto, met 136pk, een 7-trapsautomaat en alle toeters en bellen, kost € 31.250. Echt niet mals. Ga je in vergelijk met de VW Golf - nog altijd de topverkoper in dit segment - dan kom je tot de conclusie dat de Duitser in de Highline-uitvoering zelfs merkbaar goedkoper is. De Hyundai wint het weer als je alle uitrusting in rekening neemt, maar het illustreert in elk geval dat de Koreanen de afgelopen jaren hun prijsvoordeel lieten verwateren en nu andere argumenten in de strijd werpen. De garantie van 5 jaar bijvoorbeeld.

De vanafprijs

De 1.4i is de goedkoopste van het lot. Die is er vanaf € 19.499. De 1.0T die wat minder longinhoud maar een beetje meer aandrijftechnologie heeft is er voor niet minder dan € 21.599. De goedkoopste diesel kost € 100 minder.

Geef commentaar
comments by Disqus