Range Rover Velar D300 Inleiding

Bekijk 64 foto's
Door: BV 29-09-2017

Gooi een blik in de auto55.be-nieuwsrubriek je kan er niet naastkijken: crossovers en SUV’s. Volume- en nicheconstructeurs vallen over elkaar heen om toch maar zo snel mogelijk alle mogelijke gaatjes en niches te vullen en van deze nieuwe kip alle gouden eieren te oogsten. Vaak verplicht dat het automerk tot het waden door nieuwe wateren. Maar niet voor Land Rover. Dat bedacht het segment bijna een halve eeuw geleden. Hier is het niet meer dan logisch dat zoveel mogelijk varianten alle niches afdichten. En volgens de Britten was er tussen de Range Rover Evoque en de Range Rover Sport nog een gat. Enter, Velar.

Range Rover Velar

De naam Velar is afgeleid van het Latijnse Velare, wat zo veel betekent als bedekken. Dat het op deze nieuwe Range Rover prijkt, komt doordat het ooit werd gebruikt om de prototypes van het eerste model met die naam te benoemen. Je spreekt het het best uit zoals de Britten doen, met een doffe e, een lange a en een nauwelijks hoorbare r. Klinkt meteen een stuk gedistingeerder.

Het gamma

Het aanbod omvat bij aanvang niet minder zes motoren, gelijk gespreid over de twee meest courante brandstofsoorten. Hoewel, motorversies, is wellicht correcter. Er zijn immers maar twee onderscheiden architecturen. De toppers zijn zescilinders met drie liter inhoud: een 300pk en 700Nm sterke zelfontbrander (ons testexemplaar) en een 380pk en 450Nm sterke benzine. Eronder zitten viercilinders met twee liter inhoud die dankzij moderne inspuitings- en turbotechnologie erg puike vermogenswaarden laten optekenen. De benaming, D180 of D240 (diesel) hetzij P250 of P300 (benzine) geeft meteen aan hoeveel vermogen Land Rover je serveert.

Bij Land Rover heerst een klein beetje nervositeit over de introductie van de Velar. Die heeft weinig met het product zelf te maken. De prijszetting ligt aan de bron. Dat heeft niet eens zo veel te zien met de vanafprijs van € 57.300. Die is gezien z’n positionering - tussen de Evoque en de Range Rover Sport - nog best te verantwoorden. Het gaat om hoe snel de cijfertjes de hoogte in gaan. De basisuitrusting kan je niet karig noemen, maar er zit ook niets meer op dan in dit segment noodzakelijk wordt geacht. En zo komt het dat de D300 op test van een basisprijs van € 67.500 opklimt tot € 109.900 voor deze First Edition. Een Range Rover Sport is er vanaf € 63.200. Een Range Rover vanaf € 98.800.

Geef commentaar
comments by Disqus