Audi A8 L 50TDI Inleiding

Bekijk 62 foto's
Door: BV 22-11-2017

Audi is alweer toe aan een nieuwe versie van z’n vlaggenschip. Dan zijn de superlatieven natuurlijk niet uit de lucht. Dat hoort zo. Je komt er in dit segment al lang niet meer met louter de centimeters. Het nec plus ultra moet het zijn. Ook op vlak van technologie en comfort. Het merk met de vier ringen wil z’n kunnen tonen met de nieuwe A8. En daarvoor mag het model stevig uit z’n pijp komen. De competitie is immers ook niet min. Die draagt overigens steevast dezelfde nationaliteit: met BMW 7 of Mercedes S-Klasse op het paspoort.

Prijs

Audi heeft de standaarduitrusting ten aanzien van de vorige generatie bijgespekt. Maar zelfs dan is z’n prijs een flinke dobber. LED-koplampen, keyless-go, een rijstrookassistent en 3 jaar abonnement op de online diensten zijn nu inbegrepen. De prijs gaat gemiddeld € 6.300 de hoogte in.

Gamma

In eerste instantie biedt Audi één benzine en één dieselversie aan. Die heb je wel steevast in een normale versie en een variant die L op de kofferklep krijgt, ten teken dat de afstand tussen de voor- en achterwielen met 13cm toenam. De diesel is een 3-liter met 286pk die € 87.500 kost (€ 90.500 voor de ‘L’). De benzine heeft dezelfde inhoud en kost al meteen € 97.300 (€ 100.300 voor de ‘L’) en die wekt 340pk. Achterop de diesel kleeft 50 TDI. Bij de benzine is dat 55 TFSI. Enig verband met de realiteit hoef je daar niet achter te zoeken en misschien stip je daarom beter de optie ‘wegval kenteken’ aan. Achtcilinders op diesel en benzine, een stekkerhybride en zelfs een W12 volgen in een later stadium.

Voor alles bijbetalen

Zoals in deze klasse eigenlijk altijd het geval is, kan je niet zeggen dat de A8 karig is uitgerust. Correct, zullen we stellen, op enkele details na. Maar voor alle aardigheidjes (en dan bedoelen we ook écht alle) moet je bijbetalen. En dan schiet de prijs pijlsnel de hoogte in. Audi voorzag ons niet van een gedetailleerde uitrustingslijst van onze 50 TDI testwagen met lange wielbasis, maar voor zover we kunnen nagaan had die een waarde van meer dan € 150.000. En dat terwijl hij ook voor€ 90.500 kon buitenrijden. De opvallendste extra’s zijn een premium B&O geluidssysteem dat € 7.762 kost, dynamische vierwielbesturing (€ 2.329), rear seat entertainment (€ 3.702,60) en OLED achterlichten (€ 2.268). Die extra’s zijn echter allemaal begrijpelijk. Er zijn ook kosten die moeilijker te verantwoorden zijn. Dat voor DAB-radio-ontvangst nog steeds € 575 moet opgehoest worden bijvoorbeeld. Dat er maar één kleur is (zwart) die geen meerprijs vergt. En dat er een afleverkost van € 275,25 geldt. Not done.

Geef commentaar
comments by Disqus