Mercedes A200 Inleiding

Bekijk 53 foto's
Door: BV 07-05-2018

Het was een beetje aarzelend dat Mercedes, drie generaties terug inmiddels, z’n eerste stapjes in het C-segment zette. Aan een ordinaire hatchback wou het merk zich toen nog niet wagen. Maar één of ander elandincident, dat achteraf wellicht georchestreerd bleek, legde de pijnpunten van een hoge A-Klasse ook al snel bloot. Inmiddels buigt Mercedes zich naar de norm. De A-Klasse is al een tijdje een hatchback en in die vorm is hij succesvoller dan ooit tevoren. De nieuwe A wil enerzijds verder bouwen op die traditionele waarden, maar ook wat toevoegen aan het segment: technische snufjes die het resultaat zijn van een strooptocht bij de grotere modellen van het merk.

Drie motoren

Bij de marktintroductie kan je de nieuwe A-Klasse krijgen met drie motoren. Twee benzines en één diesel. Ze krijgen respectievelijk A200, A250 en A180d op de kofferklep, maar zoals al geruime tijd het geval is, kan je uit die cijfers niets meer afleiden dan een pikorde op de vermogenstabel. De A200 wordt aangedreven door een 1.332cc viercilinder benzinemotor (van de Renault-Nissan-alliantie) die 163pk opwekt. In de catalogus verschijnt die vanaf € 29.282. Een stevige basisprijs voor wat tenslotte ’maar’ een vijfdeurs middenklasser is. De A250 heeft een tweeliter aan boord die door Duitse ingenieurs werd geconcipieerd. Die eenheid levert 224pk en kost je al meteen € 40.172 en wordt standaard al met een zeventrapsautomaat gecombineerd. Hetzelfde geldt voor de diesel, die nochtans uitpakt met dezelfde prijs (€ 29.282) als de benzine die je met de hand moet schakelen.

Geef commentaar
comments by Disqus