Jaguar XF Sportbrake 25d AWD Inleiding

Bekijk 38 foto's
Door: BV 24-05-2018

De eerste break van Jaguar, van de verguisde X-Type, was geen succes. Daarna duurde het wel even voor de Britten het weer aandurfden. De XF was al een tijd op de markt, eer de Sportbrake het levenslicht zag. Jaguar designchef Ian Callum is naar verluidt geen fan van deze koetswerkvorm. Maar dat weerhield het merk uit Coventry er niet van om ook van de tweede generatie XF een functionelere variant in het gamma op te nemen.

Kilometervreter

In tegenstelling tot de kleinere segmenten, waar de break eerst door monovolumes en nu door SUVs wordt bedreigd, houdt het model aardig stand in het hogere segment. In deze klasse van kilometervreters wordt een elegante, praktische auto nog naar waarde geschat. Het bestaan van de Audi A6 Avant, Mercedes E-Klasse Break en BMW 5 Touring wordt niet in vraag gesteld.

Prijs

De confrontatie met bovenstaande concurrenten begint bij de prijs. De XF vraagt een investering van € 43.290 met de tweeliter instapdiesel met 163pk. Meteen ook de enige handgeschakelde variant die leverbaar is. Voor een Audi betaal je € 46.000, voor een E-Klasse € 49.500 en voor de BMW zelfs al € 52.750.

De meeste aandrijfopties bij Jaguar zijn verkrijgbaar als Pure, Prestige, Portfolio en R-Sport. De 2.0-dieselmotor wordt geleverd met 163, 180 of 240 pk, terwijl zijn even grote benzinebroer slechts één versie van 250 pk biedt. De 3.0 V6 (diesel met 300pk en benzine met 380pk) tikt als First Edition al meteen af op € 67.270 en 77.990 € respectievelijk. Ons testmodel, de 240pk sterke diesel in R-Sport-afwerking begint bij € 60.760. Maar zoals je hem op de foto's ziet, kost hij bijna € 71.000.

Geef commentaar
comments by Disqus