BMW 850i xDrive Rijgedrag

Bekijk 170 foto's
Door: BV 26-10-2018

Op twee benen hinken deed BMW altijd al wat met de 6-Reeks. Die was snel, maar had het altijd een beetje moeilijk om zich als sportwagen te bewijzen. Accelleratie, oké, maar remmen was al wat minder. Dat hebben de ingenieurs nu flink aangepakt. Bijten doen ze wel, die grote schijven met M-logo. Andere ingrediënten waar je nauwelijks wat mee kan verknoeien: adaptieve dempers, een feilloos schakelende automaat en een integraalaandrijving met een voorkeur voor de achterwielen. Laat de spierballen van de (herwerkte) 4,4l V8 met twee twinscrollturbo’s even rollen en je rijdt 3,7 tellen na stilstand al 100km/u.

Snel, maar ook gesofisticeerd

Dynamisme komt de 850 dus niet te te kort. De koets blijft netjes vlak (optionele actieve antirolstangen zaten op onze tester) in de bochten. Een stuuroverbrenging met een variabele vertanding en meesturende achterwielen zijn niet altijd het beste recept voor een voorspelbaar weggedrag, maar hier is de afstelling voldoende lineair om natuurlijk over te komen. En het camoufleert netjes de afmetingen.

Blijft de vraag of de 8 een échte atleet is? Een moeilijke, zo vinden ze ook bij het merk zelf. Want er is weliswaar sprake van dynamisme. Onmiskenbaar. Daarvoor is het onderstel ten aanzien van de 5-Serie (die op dat vlak wat teleurstelde) ook gewijzigd. Een groter caster op de voorwielen zorgt ervoor dat de wielen actiever terugkeren naar de rechtuitstand. Een hogere wielvlucht op de achterwielen zet de band in snel genomen bochten wat rechter op het asfalt. Maar tegelijk wordt een gebrek aan comfort evenmin getolereerd. Alleen wanneer de weg echt slecht wordt, resulteert dat in een abrupte demping. Wij houden het daarom liever op een sportieve toerwagen, eerder dan een volbloed scheurijzer. Je zal je een beheerst rijgedrag overigens heugen aan de pomp. Tal van ingrepen moeten ervoor zorgen dat de 850 snelheid koppelt aan zuinigheid en een schone uitlaat, maar je moet nu eenmaal 8 cilinders te eten geven. Wij tikten uiteindelijk bij een rustige rijstijl af op een testverbruik van 10,3l/100km.

Geef commentaar
comments by Disqus