Seat Tarraco 2.0 TFSI 190 Rijgedrag

Bekijk 32 foto's
Door: BV 25-12-2018

Wat is de belangrijkste eigenschap van een grote SUV? In ieder geval is het niet sportiviteit. De Tarraco pretendeert niet af te wijken van die regel, maar hij wil wel stuurpret serveren. Het eerste deel van onze kennismaking bestond voornamelijk uit saaie snelwegen. Niet ideaal om het dynamisme te beoordelen. Comfortabel en stil, dat is hij wel. Een goed voorteken voor wie er lange reizen in wil maken.

Geen terreinwagen

Seat serveerde ons ook nog een off-road-workshop. Vijf minuten. Lang genoeg om te bewijzen dat je met een stijg onderstel, een goede motor en wat handige gadgets wel eens uit een moeilijke situatie kan geraken. Een steile helling af, met de afdaalhulp bijvoorbeeld. Natuurlijk is dit geen terreinauto, doe niet gek. Baanrubbers en een op weggebruik afgestelde voorophanging met McPherson en multilink achteras, zijn geen vergelijk met een ladderchassis en starre assen. Sta ons toe die open deur nog even in te trappen.

Wat later maken we op een rond punt kennis met de bemoeizucht van de elektronica. De camera herkende in één van de paaltjes en fietser en gaat bovenop de rem staan. Onaangenaam, ook voor het achteropkomend verkeer dat natuurlijk net zo verrast reageerde als wijzelf.

Voorspelbaar weggedrag

Op kronkelwegjes polsen we tenslotte nog even naar het potentieel van deze 190pk en 320Nm sterke 2.0 TSi. We blijven een beetje op onze honger zitten. Die geblazen viercilinder lijkt niet zo vrij te ademen en de DSG-automaat reageert ook een beetje loom. Er hangt nu eenmaal 1.800kg aan. Je rijdt bijna automatisch op het koppel. De Tarraco komt met vierwielaandrijving wel weer vlotjes de bocht door, maar een gebrek aan steun in het zitmeubilair maakt duidelijk dat hij daar niet echt voor gemaakt is. Je kan hier wel met de actieve dempers spelen om hem nog wat strakker te maken, maar weet dat die eigenlijk vooral op het gevoel spelen en het gebrek aan andere sensaties niet kunnen compenseren. Deze kolos wiegt dus niet al te veel en de achterwielen volgen precies het tracé van de voortrein. Een gezond en geruststellend weggedrag. Het gemiddelde testverbruik was een emmertje per 100km. We hebben nog geen officiële verbruikscijfers van deze motor.

Geef commentaar
comments by Disqus