Polestar 1 Rijgedrag

Bekijk 45 foto's
Door: BV 19-01-2020

Stilte, hij draait! Standaard start de Polestar 1 in Hybride modus. Aangedreven door twee elektromotoren aan de achterzijde (170kW en 480Nm) een boost-functie in de geïntegreerde alternator-startmotor (52kW en 161Nm) en een tweeliter viercilinder benzinemotor, bijgestaan door een compressor en een turbo, die 313pk en 435Nm genereert. Gooi dat allemaal op een hoop en je komt aan een systeemvermogen van 617pk en een koppel van meer dan 1.000Nm. Maar met een 340kg zware accu weegt hij ook 2.350kg. 200kg meer dan een Audi Q7 50TDI, en dat ondanks een carrosserie in lichtgewicht materiaal. Dat weerhoudt hem er niet van om in 4,2 tellen naar 100km/u te sprinten. Niks mis mee, maar er zijn concurrenten die het beter doen met minder pk’s, maar vooral met veel minder gewicht. De topsnelheid is afgeregeld op 250km/u.

Oerend hard

Wat echter écht indrukwekkend is, zijn de tussenacceleraties. We maten 50 tot 100km/u in 2,9 seconden. De trekkracht komt binnen als een lawine en duwt je diep in je stoel. De acceleratie is brutaal, gaat gepaard met een schor en sportief geluid en het lijkt alsof hij eeuwig door kan gaan. Het gewicht voel je vooral aan het begin van de acceleratie en bij vertragingen. De 400mm grote stalen schijven met Akebono-remklauwen zijn gelukkig afdoende.

De voorophanging werd toevertrouwd aan de Zweedse specialist Öhlins, met dempers die handmatig in 20 standen vanuit de motorruimte verstelbaar zijn. De middelste biedt een goed compromis tussen comfort en dynamiek. De One maakt gebruikt van actieve koppelverdeling om de koers te corrigeren. Niet alleen in de bochten, maar ook rechte lijn. Wanneer je het volle vermogen aanspreekt, heeft de auto immers de neiging zijn eigen weg te zoeken. Maar de elektronica roept het snel weer tot de orde.

Verbruik op papier... en in de praktijk

Volgens de WLTP-cyclus bedraagt het rijbereik in elektrische modus 125km. We legden 105km af voordat we van modus wisselden en toen was er nog ongeveer 20% over. Die 125km lijkt mogelijk. In de power-modus (waarbij het volle vermogen permanent beschikbaar is), realiseerde we een gemiddeld verbruik van 7,9l/100km. In de normale hybride modus werd dat 2,7l/100km. Een prestatie wanner je rekening houdt met het gewicht van de machine. De 32kWh accu wordt bij voorkeur driefasig en aan 16A opgeladen. Dat duurt drie uur. Er is een snellaadfunctie waarbij het minder dan een uur duurt, maar die gebruik je liefst niet te vaak.

Geef commentaar
comments by Disqus