Dacia Sandero Stepway ECO-G 100 Inleiding

Bekijk 34 foto's
Door: BV 26-12-2020

Het is inmiddels al 15 jaar geleden dat ‘het nieuwe Dacia’ de eerste schuchtere stapjes in West-Europa zette. Dat was aanvankelijk niet eens de bedoeling. Pas nadat het publiek massaal interesse toonde in een goedkope sedan (de eerste generatie van de Logan) kwam het ervan. De rest, zoals men zegge, is geschiedenis.

Het afgelopen decennium groeide Dacia uit tot een volwaardige autofabrikant die met z’n thema van betaalbare, degelijke mobiliteit vooral bij particulieren hoofdvogels afschoot. De Sandero die nu z’n derde generatie ingaat, is de grootste motor achter het succes van het merk. In ons land is het onder particulieren de vijfde best verkopende auto. In Europa stootte het model op de particuliere markt de jongste twee jaar zelfs door naar de absolute koppositie.

Inmiddels is het tijd voor de derde generatie van de Sandero. In West-Europa krijgt die niet langer het gezelschap van de vierdeurs Logan. Het gamma bestaat uit een klassieke hatchback en de stoere Stepway die in onze contreien met het gros van de orders gaat lopen. Onder de kap zitten louter benzinemotoren. De diesels zijn opgeofferd. De beschikbare vermogens gaan van een bescheiden 65pk tot adequate 90pk. De versie met 90pk is er voortaan zelfs met een automaat, al is die van het minder populaire CVT-type. Tenslotte is er ook nog de Eco-G met 100pk die we hier aan de tand voelen. Die lust niet alleen benzine, maar heeft af-fabriek een LPG-installatie en is Dacia’s alternatief voor een lagere CO2-uitstoot. Hybridisering en andere systemen vind de fabrikant nog te duur. Het hanteert een pragmatische aanpak. Op LPG stoot het model 11% minder CO2 uit en daalt de verbruikskost.

Onvermoeibare prijskraker

Dan komen we onvermijdelijk bij de prijzen. Er is nog steeds een instap-Sandero voor 8.990 euro. Dat is amper 500 euro meer dan bij de uittredende generatie en een aangescherpte veiligheidsuitrusting en de (veel duurdere) volwaardige Euro 6d-uitstoothomologatie verantwoorden die verhoging moeiteloos. Er blijven evenwel hiaten. Zo beschik je wel over elektrisch bediende ruiten, maar niet over een radio. Die is er wel één uitrustingsniveau hoger (Essential, standaard met DAB+), terwijl je nog één niveau hoger (Comfort) een airco terugvindt.

De Stepway staat in de catalogus voor tenminste 12.690 euro, terwijl de testversie zo ver verwijderd is van de instapvariant als mogelijk is. Die kost 13.890 euro en heeft met inbegrip van alle extra’s op de testwagen (eigenlijk een full option) een prijskaartje van 15.910 euro. Dat is in deze tijden waarin auto’s (en ook Dacia is niet immuun) gevoelig duurder worden nog steeds een prijs die zo scherp is dat je vingers ervan gaan bloeden. Om maar één vergelijking te geven: de goedkoopste VW Polo kost al meteen 2.000 euro méér.

Geef commentaar
comments by Disqus