Hyundai Tucson 2.0 CRDi VGT 136pk Inleiding

Hyundai Tucson 2.0 CRDi VGT 136pk
Bekijk 6 foto's
Door: REDACTIE 15-10-2007
De stoere aanblik van een terreinwagen, ‘jeep’, SUV of 4x4 - zoals je hem wilt noemen - blijkt de harten van heel wat autokopers sneller te doen slaan. Het kopen van een dergelijk type voertuig was een manier om zich te onderscheiden in het autolandschap, een uiting van persoonlijkheid. Sommigen zweren bij dit soort wagens voor de veiligheid, een subjectief gegeven, want het gaat dan vooral om de hoge zitpositie die een betere uitkijk biedt op het verkeer... voor zover niet iedereen in een 4x4 gaat rondhossen welteverstaan.

Hyundai speelde perfect in op de snel groeiende belangstelling voor dit type wagens met de geboorte van de Tucson. Een wagen die Hyundai stevig op de kaart zette en zeker in ons land heel wat potentiële kopers voor het eerst op zoek liet gaan naar een Hyundai-concessie. De Tucson gaf flink tegenwind aan de tot dan sterk overheersende Toyota RAV4. Bij de categorie 4x4’s stond Hyundai in 2004 al op een 2e plaats in de Febiac-statistieken voor nieuw ingeschreven voertuigen. Het haalde 10,2% aandeel. In 2005 veroverde Hyundai zelfs de eerste plaats, met 17,4% marktaandeel… vrijwel even veel als Toyota - dat naar de tweede plaats werd teruggeslagen - het jaar ervoor.

Het uitstekende doen van de Tucson straalt ook af op de rest van het gamma, al zit de voortdurende vernieuwing daar uiteraard ook voor iets tussen. Hyundai klom het eerste trimester van 2006 op naar 12e plaats en noteerde liefst 35% meer orders. In 2005 kreeg de Tucson een flinke opknapbeurt, wat vooral het interieur ten goede kwam. Bovendien kreeg de dieselmotor meer pit: de 112 pk werden nu 136 pk. Gezien het de kopers blijkbaar vooral om uiterlijk vertoon gaat, worden de terreinwagens steeds vaker als ‘gewone’ tweewielaangedreven voertuigen aangeboden. Hyundai speelt ook hier op in met de Tucson 2.0 CRDi GL, die vanaf 21.299 euro in de prijslijst staat.

De concurrentie wordt alsmaar breder, maar de Toyota RAV4 blijft toch nog altijd de meest geduchte rivaal. Hij is er met 2.2 D-4D dieselmotor (136 pk) en SX-uitvoering vanaf 27.080 euro. Honda rijdt zijn CR-V 2.2 i-CDTi (140 pk) voor vanaf 26.800 euro. Bij Kia is er de Sportage 2.0 CRDI vanaf 21.990 euro en Mitsubishi laat de Outlander aantreden, echter zonder dieselmotor (benzine vanaf 21.990 euro). De Nissan X-Trail 2.2 dCi (136 pk) staat in de showroom vanaf 22.850 en Suzuki gooit graag zijn recent vernieuwde Grand Vitara in de strijd met 1.9 DDiS dieselmotor (129 pk) vanaf 26.499 euro. Tenslotte is er nog de Subaru Forester, die het ook zonder diesel moet stellen en vanaf 24.555 euro van eigenaar wisselt. Wij reden de Tucson 2.0 CRDi GLS 'S' 4WD – als echte 4x4 aangedreven variant – die tegen 28.499,00 euro verhandeld wordt.

Geef commentaar
comments by Disqus