Mercedes CLS 320 CDI Interieur

Mercedes CLS 320 CDI
Bekijk 6 foto's
Door: REDACTIE 15-10-2007
Gezeten in het interieur van de CLS voelt het alsof de dakstijlen enkele centimeters zijn ingekort – noem het gerust een soort ‘hotrod’-gevoel – iets waar de Audi TT zich bij zijn lancering ook mee liet opmerken. Zeker wanneer ook nog het open dak wordt meebesteld (1.346 €), wordt de hoofdruimte aan de krappe kant, tot zelfs 'pijnlijk' laag voor wie het achtercompartiment gaat verkennen. Daarmee wordt de aan de buitenzijde geëvoqueerde vergelijking met de S-Klasse dan ook letterlijk 'de kop ingedrukt'. Dat het achtercompartiment met gescheiden zitplaatsen en elegante centrale console met daarin flink wat bergruimte zo fraai is uitgewerkt, kan ons best bekoren, maar maakt het tekort aan hoofdruimte niet goed. Ook de instap achteraan wordt als lastig ervaren als gevolg van de geprononceerde coupé-boogvorm.

We nemen bijgevolg maar liever voorin plaats, waar we aankijken tegen een vertrouwd Mercedes-Benz dashboard – waar we niets op aan te merken hebben - maar dat we in dit soort wagen toch graag wat vernieuwender en/of gedurfder zagen. Onder het mooi met leder beklede en genaaide dashboard, wordt het beeld enigszins vertroebeld door een weinig esthetisch 'bruin vlak' dat houtimitatie moet voorstellen, maar daar naar onze smaak absoluut niet in slaagt. Het lijkt zelfs alsof het vlak een grondige poetsbeurt nodig heeft, maar dat is slechts schijn… Nog een schoonheidsfoutje ontdekten we bij de zonnekleppen, die met een klap dichtsmakken. Te weinig geciviliseerd voor deze autoklasse. Een dempertje onder de vorm van een rubberen stootkussentje kan toch niet zoveel kosten en had best gemogen.

De 'dynamische multicontourzetel' is dan weer de absolute hemel op aarde voor de bestuurder. Het is een optie die 697 € bovenop de comfortzetels met verwarming en ventilatie (vooraan - 1.259 €) wordt gefactureerd. De zetel bevat luchtkussens, die zich permanent aanpassen volgens de rijstijl en het traject. Zo varieert de ervaren steun van een comfortabele 'clubzetel' tot een rasecht 'sportkuipje'. Bij het insturen van elke bocht houden de zetels je perfect in hun greep, waardoor de controle over het stuur ook alweer preciezer wordt. Het meest verbluffend is de onwaarschijnlijk snelle reactietijd waarmee het zitmeubel zich aanpast voor zijn optimaal steunende werking. Het stuur in onze CLS was een model dat leder en hout samenbracht (679 €), iets wat we persoonlijk graag zien, maar niet altijd even graag voelen. Mercedes-Benz slaagt hier 'met glans' want ondanks het glanzende hout is het stuur zo getekend dat men altijd een stevige grip heeft op het leder… tenzij men absoluut de handen verkeerd aan het stuur wil plaatsen. Het stuur is tevens van het 'multifunctionele type', wat betekent dat er de nodige schakeltoetsen in verwerkt zitten voor o.a. het opnemen van de telefoon, de radio, navigatie, boordcomputer, enz. De stuurkolom is mechanisch in hoogte en diepte verstelbaar.

Een meevaller voor het welzijn aan boord is het Harman Kardon Logic 7 geluidssysteem met 12 luidsprekers en 420 W versterking, dat tegen 834 € wordt aangeboden bovenop het 'Command APS System' (3.231 €) met DVD voor het Europese wegennet. Een CD-wisselaar (512 €) gaat schuil achter een zacht opklappend klepje onderaan de middenconsole en is bovendien onthaalvriendelijk voor zelf gebrande CD-ROM's met MP3-muziekbestanden.

Geef commentaar
comments by Disqus