Opel Zafira 1.9 CDTI Veiligheid

Opel Zafira 1.9 CDTI
Bekijk 6 foto's
Door: REDACTIE 15-10-2007
Opel brengt alle veiligheidsvoorzieningen samen onder de noemer ‘SAFETEC’, dat alle standaard actieve en passieve veiligheidselementen combineert. Zo is er ABS met elektronische remkrachtverdeling en noodremhulp. Een compleet airbagsysteem omvat frontale airbags, zijdelingse borstkas/bekkenairbags voor de bestuurder en voorpassagier en hoofdairbags voor de voorzetels en de buitenste zetels op de tweede zetelrij. De beide plaatsen op de tweede rij zijn bovendien standaard voorzien van ISOFIX-bevestigingspunten voor kinderzitjes. We vinden ook actieve hoofdsteunen vooraan en PRS-pedalen (Pedal Release System), pedalen die zich bij een aanrijding terugtrekken, om verwondingen te voorkomen. Bij de optionele veiligheidsuitrusting vinden we een detectiesysteem voor de bezetting van de passagierszetel, een TPMS-systeem (lire Pressure Monitoring System) dat de bandendruk controleert en een elektronische stabiliteitsregeling ESPplus met inbegrip van een regelsysteem voor de remkracht in bochten (CBC; Cornering Brake Control). Bochtenlicht in combinatie met bi-xenon koplampen verschijnen eveneens op de optielijst.

Deze nieuwe Zafira is het eerste Opel-model en één van de eerste wagens die nu al voldoet aan de Europese richtlijnen op het gebied van voetgangersbescherming die vanaf 1 oktober 2005 van kracht worden voor alle nieuwe wagens. Het design van de voorpartij beperkt het risico op verwondingen voor voetgangers bij een ongeval dankzij meegevende structuren rond de bumper, de koplampen, de motorkap en de wielkasten.

Het IDSplus-chassis (Interactive Driving System) met elektronische dempersturing CDC (Continuous Damping Control), een optie die haar intrede deed bij de Astra, werd volledig herzien voor de Zafira. Het betreft een geïntegreerd ‘managementsysteem’ voor het chassis, dat de sensoren en regeleenheden van ESP, ABS en CDC op een intelligente manier laat samenwerken binnen een netwerk (CAN-bus architectuur). De verfijnde voorophanging met McPherson-veerpoten levert de basis van het IDS-chassisstuursysteem. De achterwielen zijn op een speciaal aangepaste torsieas gemonteerd. Deze nieuwe voorziening kan het eeuwige compromis tussen comfort en veiligheid een geheel nieuwe dimensie geven.

De permanente dempingsregeling (CDC) die deel uitmaakt van IDS plus is gebaseerd op vier schokdempers die via elektromagnetische kleppen gestuurd worden. Het systeem past de instelling voortdurend aan in functie tot het wegdek en de rijstijl. De gegevens van een groot aantal acceleratiesensoren gaan samen met andere gegevens van de CAN-bus naar de CDC-regeleenheid om een optimale demping te verkrijgen. De regeleenheid berekent op basis van een opgeslagen cartografie het ideale dempingsniveau voor elk wiel en stuurt binnen milliseconden de schokdempers aan. De auto blijft stabiel en de koetswerkbewegingen worden aanzienlijk verminderd, wat het weggedrag op de limiet gevoelig verbetert.

Geef commentaar
comments by Disqus