BMW X3 3.0i Interieur

BMW X3 3.0i
Bekijk 6 foto's
Door: REDACTIE 15-10-2007
BMW wist ons met het interieur van de 7-Reeks, de 5-Reeks en de Z4 al in vervoering te brengen met een combinatie van technologisch en modernistisch design met confronterende vlakken, strakke lijnen en kwalitatief hoogstaande materialen. In het interieur valt daarvan spijtig genoeg slechts een zweem op te vangen. De meeste, en niet alle, gebruikte materialen zijn van hoogstaande kwaliteit. Spijtig dat ordinair ogend zwart plastic moet gebruikt worden voor de deurklinken terwijl de bediening van het portier gebeurt met een opvallende lichtheid. Geen zwaar gevoel en zelfs de typerende diepe, vertrouwenswekkende ‘klonk’ bij het dichtgooien klinkt verzwakt. Laat ons hopen dat BMW daar geen regel van maakt. We wensen ons niet te moeten wentelen in nostalgisch vroeger-was-het-beter-gebeuzel. Maar zo’n vaart zal het wel niet lopen.... Toch is onze kritiek op het interieur nog niet uitgeput. BMW opteerde immers voor het weglaten van de iDrive in het kenmerkende en franjeloze interieur. Een gemiste kans nu velen schoorvoetend terugkomen op eerder geuite kritieken op het systeem. Met zekerheid kunnen we stellen dat we met de iDrive nooit tijd zouden verliezen met het instellen van het GPS-systeem zoals we dat nu hebben gedaan.

Eenduidig negativisme hoort hier echter niet thuis. Op talrijke vlakken wist het interieur ons wel te overtuigen. De koets is misschien 10 centimeter korter dan die van de X5; de indeling is intelligenter. Daardoor heb je binnenin nauwelijks minder ruimte. Het vinden van een comfortabele zithouding kan zowel voor- als achteraan zonder problemen. De instelbaarheid van de bestuurdersstoel en het stuurwiel zijn voorbeeldig, net als de ergonomie en de leesbaarheid van het sobere instrumentenbord. De sportzetels zijn niet de beste zetels die de constructeur ooit maakte, maar kwalificeren nog steeds als uitstekend. Omdat de X3 lager is dan de X5 is het interieur toegankelijker. De zetel zit, afhankelijk van je lengte uiteraard, ongeveer op gelijke hoogte met je zitvlak waardoor je jezelf eenvoudig aan boord schuift.

BMW voorziet de gebruikelijke opbergvakken in de deuren en de middenconsole, een bruikbaar handschoenkastje en -hoe kan het ook anders- bekerhouders. De flexibiliteitsrace speelt (nog) niet in deze klasse dus je hoeft je niet te verachten aan uitneembare zetels, lateraal of in de lengte verschuifbare stukken zitmeubilair, die dan ook nog eens om te toveren zijn in tweepersoonsbedden, tafeltjes of een comfortabele bar compleet met koelkast, sfeerverlichting, krukken en podiumij een comfortabele in ongelijke delen neerklapbare achterbank en een skiluik zullen volstaan. Een integraal naar boven openende kofferklep geeft toegang tot een kofferruimte van 480l, 30l meer dan bij de X5. In het beste geval kan je in de X3 1.560l kwijt.

Geef commentaar
comments by Disqus