Hyundai Tucson 2.0CRDi VGT

Hyundai Tucson 2.0CRDi VGT
Bekijk 7 foto's
Door: REDACTIE 09-11-2007
De Tucson is voor Hyundai een regelrecht schot in de roos. Het model prijkt in de Belgische verkoopstabellen helemaal bovenaan en wordt dus meer geleverd dan de Getz, die een toegankelijker prijskaartje heeft. Dat wil echter niet zeggen dat de Tuscon duur is. De basisprijs van € 17.499 (voor de 2.0 benzine 2WD) is wel € 500 meer dan voorheen, maar er werd voor modeljaar 2006 één en ander gewijzigd. Er is een nieuw afdekscherm voor de bagageruimte, andere bedieningselementen voor de airco en een opgewaardeerd interieur. De diesel kreeg en turbo met variabele geometrie als voornaamste wijziging en levert voortaan een nog steeds fiscaal vriendelijke 136pk en 305Nm, tegen 112pk en 245Nm voorheen. Hij is er in een tweewielaangedreven versie vanaf € 20.999 en voor € 2.000 meer met een niet permanente vierwielaandrijving.

De wijzigingen tornen niet aan de sterke punten van de budgetvriendelijke SUV Ő het ruime interieur, de goede uitrusting en het vergevingsgezinde weggedrag Ő maar passen wel een mouw aan de voornaamste tekortkoming; de lome dieselkrachtbron. De prestaties gaan er door het surplus aan vermogen op vooruit. De sprint wordt voortaan afgehaspeld in 11,1 seconde voor de voorwieltrekker en 12 tellen rond voor de versie met vierwielaandrijving. Dat is telkens bijna 2 seconden minder dan voorheen. De Tucson CRDi profiteert ook optimaal van z’n nieuwe zesversnellingsbak. De eerste vijf gangwissels liggen daarvan wat dichter bij elkaar voor betere prestaties, terwijl de lange zesde het verbruik op de snelweg drukt.

Door het fors hogere koppel gaan de tussenacceleraties vlotter en dat is een opsteker voor het rijplezier. Het weggedrag blijft onveranderd comfortabel. Natuurlijk heeft de hoge koets de neiging om in de bocht wat te gaan rollen, maar dat zijn nu eenmaal de beperkingen van het concept. Hoewel de veerweg onvoldoende is voor zware terreinexcursies en de vierwielaandrijving op een slechte ondergrond te traag reageert, kan je met de Tuscon wel met een gerust gemoed een onverharde weg trotseren.

Het verbruiksgemiddelde bedraagt exact 7l op de gemengde cyclus. De vierwielaandrijving vraagt Őomdat ze niet permanent is- slechts een decilitertje extra. Dat wil zeggen dat het toegenomen prestatiepotentieel op generlei wijze aan de pomp bestraft wordt.


Geef commentaar
comments by Disqus