Skoda Octavia 1.9TDI 105pk

Skoda Octavia 1.9TDI 105pk
Bekijk 16 foto's
Door: REDACTIE 09-11-2007
De nieuwe Skoda Octavia maakte z’n debuut al in maart op het Autosalon van Genève. Sinds het begin van de zomer is het model in ons land te krijgen, maar we moesten er nog mee rijden. We opteerden voor de 1.9TDI met 105pk, wat volgens de importeur veruit de meest verkochte variant wordt.

De Elegance-uitvoering heeft standaard onder meer recht op hoofdairbags, actieve hoofdsteunen vooraan, in de hoogte regelbare voorzetels, een centrale armsteun met opbergruimte, mistlichten, lichtmetalen 15-duimsvelgen, snelheidsregelaar en automatische airco, maar de Ambiente zal, alweer volgens de invoerder, de meest verkochte uitvoering zijn. Die ligt tussen de Elegance en het basisniveau Classic in en moet bovenstaande elementen missen, maar heeft nog steeds recht op onder meer een boordcomputer, semi-automatische airco, elektrisch bediende ruiten vooraan... Voor de Octavia geldt een basisprijskaartje van € 13.990 en dat is voorwaar niet veel voor een 4,57m lange, 1,76m brede en 1,45m hoge vijfdeurs, ook al spreken we dan over een exemplaar met een 75pk sterke 1.4l benzinemotor (waarmee het model niet vooruit te branden valt). Een 1.6 MPI met 102pk wissel voor ten minste € 15.090 van eigenaar en een 110pk sterke 1.6 FSI moet € 17.690 opbrengen. De basisprijs van onze 1.9TDI bedraagt € 16.790, wat in de Elegance-uitvoering al € 20.090 bedraagt. Voorzien van eerder prijzeige opties als ESP, Xenonlichten, parkeerhulp en een navigatiesysteem loopt de prijs ervan op tot € 24.465 en meer mocht dat toch echt niet zijn. Nog hoger in het gamma vinden we enkel nog de 140pk sterke TDI die vanaf € 20.290 te koop is.

In het interieur valt meteen de verbetering op die de constructeur realiseerde ten opzichte van het vorige model. De materialen zijn alweer van hogere kwaliteit en kunnen nu zonder probleem de vergelijking met de concurrentie doorstaan. De vormgeving is sober en klassiek, misschien zelfs ietwat saai, maar deze auto ambieert ook niets meer. Een goede rijhouding (misschien met net te harde zetels), een heldere ergonomie en een behoorlijke functionaliteit zijn meer de eigenschappen waarop wordt gemikt. We kunnen het roerend eens zijn met de bewering dat de Octavia zich bij uitstek profileert als een kilometervreter. Alleen of met het gezin, de via een traditionele klep toegankelijke kofferruimte moet voldoende zijn voor de reisbagage. Deze is immers 560l groot en menig break in dit segment verslikt zich aan die waarde. Met de achterbank neergeklapt, helaas niet tot een volledige vlakke vloer, beloopt de laadcapaciteit 1.350l.

De roeping als comfortabele reiswagen blijkt ook uit de rijervaring. De bodemplaat en het onderstel zijn net als motoren en versnellingsbak identiek aan de nieuwe Golf en die blinkt ondanks de geleverde inspanningen nog steeds niet uit in sportiviteit. Snedig bochten aansnijden resulteert geheid in onderstuur -heel snel zelfs, tot de stabiliteitscontrole met een remmend binnen-achterwiel de koets weer op koers trekt- en dat is moordend voor de dynamische chauffeur. Comfortabel asfaltmalen op de autosnelweg, dàt gaat als de beste. Enige deinende beweging durft wel eens de kop op steken, maar dat schrijven we toe aan de forse voor- en achteroverhang (meer dan 90cm vooraan en een dikke meter achteraan) en zien we door de vingers. De dieselmotor, de alom gekende 1.9 viercilinder met pompverstuivers van de Volkswagen-groep, moet het vooral van trekkracht hebben (250Nm bij 1.900t/min) en rijgt rustig en bepaald brandstofvriendelijk -een verbruiksgemiddelde van exact 5l voor de gemengde cyclus- de kilometers aan elkaar. Desnoods aan 192km/u. Een acceleratietijd van 11,8sec is ook behoorlijk en versnellingsbak en overbrengingsverhoudingen zijn geen grote pretbedervers, maar de diesel blijft knorrig en luidruchtig protesteren als hem de zweep gegeven wordt. In zo’n gevallen, en wanneer er veel water op de baan ligt, blijkt dat tractie en grip nog voor verbetering vatbaar zijn.

De Octavia is op de keper beschouwd een degelijke, vertrouwd aanvoelende comfortabele gezinsberline met een behoorlijke veiligheidsuitrusting (in feite zijn enkel ESP en hoofdairbags optioneel op de meeste uitvoeringen) en daar doet u het maar mee. Spannend, sportief of uitgesproken goedkoop kan u hem niet noemen, maar ‘ruim’ is misschien een eigenschap die bij u en uw naasten meer appreciatie oogst.


Geef commentaar
comments by Disqus