Hyundai Getz diesel

Hyundai Getz diesel
Bekijk 8 foto's
Door: REDACTIE 09-11-2007
Hyundai heeft de sympathiek ogende en verassend homogene Getz voorzien van een 1.5l common-rail turbodieselmotor. Een motor die de verkoop van de Getz, met een dieselaandeel van 46,3% in het fel bevochten B-segment een extra stimulans moet geven. Volgend jaar mikt Hyundai voor ons land op 5.000 stuks, waarvan de helft met een dieselmotor. Dit jaar verkocht de constructeur in België al 3.000 stuks, dus de doelstelling lijkt realistisch.

De dieselkrachtbron is ontwikkeld door VM Motori en Detroit diesel, dat een 2-tal jaren geleden werd overgenomen door Daimler-Chrysler. Het is een driecilinder met een inhoud van 1493cc, die we al kennen uit de Matrix. Het maximumvermogen bedraagt 82pk terwijl de koppelkromme op haar hoogste peil blijft tussen 1.900 en 2.500t/min; 191Nm. Dat is meer dan bij de Matrix (184Nm bij 1.900t/min.). Gekoppeld aan een aangenaam schakelende vijfbak levert dat een topsnelheid van 170km/u en een acceleratietijd van 0 naar 100km/u in 14,5sec op. Voldoende om vlot met het verkeer mee te kunnen, maar een spurter is dit natuurlijk niet. De driecilinder heeft een matige dorst met een gemiddeld verbruik van 4,8l/100km. Anderzijds maakt de opstelling met 3 cilinders de Getz CRDi niet tot de stilste diesel in zijn klasse, al zijn er concurrenten waarbij het karakteristieke getokkel van de driecilinder prominenter aanwezig is. De krachtbron doet z’n werk hoorbaar, maar echt storend wordt het niet. Ook spijtig dat de motor nog niet voldoet aan de Euro4-norm. Dit is nog steeds een motor met Euro3 classificatie en Hyundai verwacht dat daar pas op de valreep (eind 2004) verandering in zal komen.

De Getz heeft een veilig en voorspelbaar weggedrag en een aangenaam en ruim interieur, waarvan enkel de goedkoop ogende kunststoffen voor het dashboard de origine van deze speciaal voor de Europese markt ontwikkelde Koreaan verraden. Toch zal de meerderheid vermoedelijk voor de Getz vallen omwille van het prijskaartje. Hyundai biedt het model immers aan in drie uitrustingsniveaus en een drie- of vijfdeurskoetswerk voor een zeer competitieve prijs. Het instapmodel, de Getz GL 1.5CRDi 3-deurs moet slechts € 10.699 kosten. Dat terwijl de basisuitvoering bij de meest voorkomende concurrenten gemiddeld € 12.000 kost. Daarnaast is het model nog verkrijgbaar in het uitrustingsniveau ‘Up’ en GLS voor € 10.999 en € 12.399. De vijfdeurs kost € 11.099 voor de GL, € 11.399 voor de ‘Up’ en € 12.799 voor de GLS.


Geef commentaar
comments by Disqus