Dacia Sandero 1.5dCi Kilometerkostprijs

Inleiding: Dacia Sandero 1.5 dCi DUURTEST: kilometerkostprijs
Vergroot foto
Door: REDACTIE 16-02-2012

Eerder deed de Sandero het in z'n broek. Een klein euvel waarin het merk in elk geval doortastend optrad en waarbij voor de herstelling onder garantie en de vervangwagen (in het buitenland dan nog) geen euro moest opgehoest worden. Over geld gesproken: het is de hoogste tijd dat we de exacte kost van deze Dacia eens tegen het licht houden.

Laten we beginnen met de aankoopprijs. De goedkoopste Sandero staat al voor € 7.490 in de prijslijst. Dat is een 1.2 benzine. De diesel begint op € 10.950, voor de dCi 75. Maar wij toeren rond met de dCi 90 in Laureate-afwerking. Dat is het hoogste afwerkingsniveau en omvat mistkoplampen, een glanzend grijze binnenafwerking, chroomdetails aan binnen- en buitenzijde, hoogteregeling voor de bestuurderzetels, een in ongelijke delen neerklapbare achterbank, elektrische voorruiten, 4 airbags en deurvergrendeling met afstandsbediening. Kostprijs: € 12.450. De gemonteerde opties zijn airco en radio/cd-installatie. Ze zitten samen in een pak dat voor amper € 575 gemonteerd wordt. Daar kan je nu echt niet voor sukkelen. Het eindresultaat is dus € 13.025.

In de kilometerkostprijsberekening, die natuurlijk afhankelijk is van kilometervolume dat je elk jaar verzet, de restwaarde en het aantal jaren dat je de auto gebruikt, je verzekeringsformule en ga zo maar door. Wij kozen alvast voor de gemiddelde tijdspanne die een auto in België bij z'n eerste eigenaar doorbrengt. Dat is vijf jaar. We moeten gokken op de restwaarde en zetten hier in op € 5.000, rekenen € 900 voor de omniumverzekering elk jaar en dan nog eens € 410 voor de wegenbelasting. Omdat een Belg gemiddeld zo'n 15.000 kilometer per jaar aflegt, rekenen wij in dit geval op een eindkilometerstand van 75.000km. Dan kost deze Dacia Sandero je elke kilometer amper € 0,19, exclusief onderhouds- en brandstofkosten.

Dat laatste schatten we, gerekend aan een gemiddelde dieselprijs van anderhalve euro, op € 0,08 per kilometer. Dat is gebaseerd op ons gemiddeld verbruik van 5,4l/100km over meer dan 14.000 testkilometers. € 0,27 is bijgevolg het eindresultaat en daarmee is deze Sandero alvast, en misschien ook weinig verrassend, de goedkoopste uit ons testwagenpark.

Geef commentaar
comments by Disqus