Dacia Sandero 1.5dCi Het afscheid

Inleiding: Dacia Sandero 1.5dCi DUURTEST: het afscheid
Vergroot foto
Door: REDACTIE 09-04-2012

Als je't ons vraagt is de tijd voorbij gevlogen. Het lijkt helemaal geen zes maanden en 15.329km geleden dat de € 13.025 kostende Sandero z'n intrede deed in ons fonkelnieuwe duurtestwagenpark. En nu gaat hij weg, met een verbruiksgemiddelde van 5,3l/100km achter z'n naam. Zuinig is hij dus in elk geval. Met elke tankbeurt geraakte hij gemiddeld 845km ver.

En is het model in al die tijd gerijpt? Wel, het heeft in elk geval slechts één mankement vertoond met de waterafvoer van de airco. Iets wat we beschouwen als een detail omdat het wel wat hinder oplevert maar je niet verhindert van te rijden. De herstelling en vervangwagen hebben geen euro gekost. We wisten ook meteen dat die grensoverschrijdende garantie goed werkt.

Tot een scheurijzer heeft de Sandero zich niet ontpopt. Dat was pas echt verrassend geweest. En op de snelweg kan z'n beperkte geluidisolatie bij lange ritten het kamp van de vermoeidheid kiezen. Aan de andere kant van de balans staat dat hij in de stad wel erg makkelijk in een gaatje te gooien is en dat z'n binnenruimte verbazingwekkend veel rommel kan slikken. Z'n onderstel is wat ouderwets afgesteld en net daarom best comfortabel op het lappendeken dat de Belgische staat een wegdek wil noemen. Klinkt dat als een positief oordeel, dan zou dat best kunnen kloppen. De kleine Roemeen heeft de redactie helemaal voor zich gewonnen. Hier wordt tegenwoordig zelfs in Dacia's gerekend, kun je nagaan.

En nu wordt hij dus ingeruild. Voor de Peugeot 308 die jullie, de lezers, zelf hebben gekozen nog wel. Een Coupé-Cabriolet die 3 Sandero's duur is.

Geef commentaar
comments by Disqus