Motor, scooter... of Yamaha X-MAX? Waar voor je geld

Vergroot foto
Door: BV 24-06-2014

Voor de ronde som van net geen € 6.000 haal je de X-MAX in huis. Wat niet overdreven duur is, maar evenmin goedkoop, zo blijkt als je in de cataloog budgetvriendelijke en toch aantrekkelijke motorfietsen ontdekt die zowat een identieke investering vergen. En daarmee wordt meteen aangegeven dat je de scooter niet langer mag beschouwen als een ‘plan B’ wanneer een echte motorfiets niet bij je past. Want hoewel het onversneden rijplezier is voorbehouden voor motorfietsen met een motorblok binnen het frame, is het scooteraanbod in de middenklasse - waar deze X-MAX toe behoort - de laatste jaren stukken volwassener geworden.

Koffer

Want op zuinigheid, gebruiksgemak en ergonomie spelt de scooter de motorfiets nog steeds de les. Zo heb je onder het zadel, dat handig openklapt dankzij een netjes weggewerkte zuiger, ruimte voor twee integraalhelmen. Mits enige creativiteit prop je in de voorgevormde holtes ook wel een manbag, wat inkopen en/of een regenpak. Het is dan ook mogelijk om zonder een weinig elegante topkoffer of knullig vastgesjorde sportzak onder de mensen te komen, wat erg prettig is. Bovendien biedt het ruime en fraai afgewerkte zadel voldoende steun en huisvest het tevens één passagier. Verder heeft de X-MAX twee opbergvakjes in de voorpartij, waarvan er ééntje afsluitbaar is.

Zuinig?

De Yam heeft daarenboven een aantal snufjes aan boord die pendelaars op prijs zullen stellen: de noodknipperlichten bijvoorbeeld, het complete en goed leesbare instrumentenpaneel, de prima voetenplank en de windbescherming die - in ons geval - het hoofd netjes uit de turbulentie houdt. Ook de aanwezigheid van (optioneel) ABS is een onbetwistbare meerwaarde. En dan is er natuurlijk ook nog de benzinedorst, geen onbelangrijk gegeven indien je van plan bent de scooter dagelijks de sporen te geven. Ons exemplaar kwam net uit de fabriek en zal dus na het inrijden ongetwijfeld nog een stukje zuiniger worden, maar een tussentijds gemiddelde van 3,9 liter op 100km is best verdienstelijk te noemen. Toch als we in acht nemen dat de Yamaha ongeveer 2/3e van ons samenzijn aan snelheden rond de 120km/u afwerkt en het overige gerij bestaat uit de traditionele stop-and-go's van het stadscircuit. Hoe we dit pendeltraject tot dusver ervoeren, bespreken we volgende keer.

Geef commentaar
comments by Disqus