Peugeot 308 SW 1.6 HDi 115 Kennismaking

Bekijk 11 foto's
Door: BV 08-12-2014

Enkele weken geleden reden we een Suzuki Swift de Auto55-duurtestgarage binnen. Een auto die deze redactie online kocht en vervolgens ging ophalen in Kopenhagen. Zo speciaal (en avontuurlijk) is het met deze Peugeot 308 niet gesteld. Maar minder interessant is hij natuurlijk niet. Wel het tegendeel. Tot maart 2015 (wanneer de nieuwe laureaat wordt bekend gemaakt) mag hij immers pronken met de erg prestigieuze titel van Auto van het Jaar. En tot die tijd wordt hij door ons aan de tand gevoeld.

Welke versie?

We focussen ons hier op ‘de kern van de markt’. In een segment dat gedomineerd wordt door rationele gezinsaankopen en leasingbedrijven betekent dat onverbiddelijk dat de gebruikskosten doorwegen. En daarin hoort deze 1.6l HDi met 115pk en manuele zesversnellingsbak koning te zijn. Op papier heeft hij elke 100km slechts 3,7l diesel nodig en elke kilometer gaat er niet meer dan 95g aan CO2 in de atmosfeer. Met 10,3 seconden sprinttijd en een top van 193km/u (die eigenlijk niet eens relevant is) presteert hij tegelijk aardig.

Eerst even inrijden

Op kostprijs en uitrusting gaan we tijdens een volgende aflevering wat dieper in. Eerst concentreren we ons op het inrijden. Een procedure die almaar minder mensen zich herinneren want tegenwoordig is het niet strikt noodzakelijk meer. Vroeger werden cruciale motoronderdelen nog gepolijst door de werking van de motor en werden enkele ‘imperfecties’ in de productieprocedure zo weggewerkt. Het resultaat was dat je na enkele honderden kilometer al met een hoop vuil in je olie zat en je best even de vloeistoffen wisselde. Tegenwoordig kunnen autobouwers zich dat soort van toleranties niet meer permitteren. Onder meer omwille van de impact op het milieu. De olie verversen hoeft dus niet meer, maar dat neemt niet weg dat een nagelnieuwe motor en versnellingsbak een beetje stroef zijn.

Zuiniger

Dat beetje stroefheid moet de motor ook overwinnen. En dat kan hij slechts op één manier - door extra brandstof in te spuiten. Daarom worden auto’s (vooral diesels) toch nog zuiniger naarmate ze wat meer kilometers op de teller hebben. Terwijl de Swift in de eerste paragraaf uit het Noorden komt, trekken we met deze Fransoos naar het Zuiden om om de teller te oefenen. En dat levert meteen resultaat op. De eerste 1.000km gaat er 5,8l/100km door de cilinders. Maar nog eens 1.000km verder is dat al gezakt naar 5,6l/100km. Dat ziet er goed uit voor het verdere verloop van de testperiode…

Geef commentaar
comments by Disqus