Mazda brengt de wankelmotor terug (nog maar eens)

Vergroot foto
Door: BV 02-10-2018

De autosector heeft een wat eigenaardige relatie met de wankelmotor. Die centrale met z’n rotatie cilinderkamer verrukt techneuten en levert aardige prestaties op. Maar ze biedt ook nogal wat technologische uitdagingen. Slijtvastheid bijvoorbeeld. NSU brak er de tanden op stuk. Alleen het Japanse Mazda verklaart op tijd en stond z’n liefde voor de aparte krachtbron. De laatste keer was met de RX-8. Een pretmachine die nog steeds niet bekend staat om z’n zuinige verbruik, schone uitlaatgassen of lage onderhoudskosten. En toch… de wankelmotor komt terug.

Officieel!

De aankondiging komt van Mazda zelf. Het merk kondigt overigens wel vaker de terugkeer van de wankel aan, maar ditmaal is het officieel: in een perscommuniqué én met een plan. Er komen namelijk twee elektrische Mazda’s aan. Eentje die louter op accu’s rijdt, en eentje die naast de batterij ook nog een range-extender heeft. Recept BMW i3, zeg maar. Die range-extender hoeft op papier bijna niet te draaien, en dan maakt het ook niet uit dat hij wat dorstig, slijtagegevoelig of vuil is. En hop, de rotatiemotor werkt aan een comeback. Wanneer precies, horen we je vragen? Wel, dat is nog koffiedik kijken. De Japanse plannen blinken namelijk uit in onduidelijkheid. De twee elektrische voertuigen maken deel uit van het plan dat Mazda heeft voor 2030. Dat moet de uitstoot van de producten van het bedrijf met 50% terugdringen. Preciezer dan dat wordt het niet.

Geef commentaar
comments by Disqus