Deze 10 auto’s zijn na drie jaar bijna niets meer waard

Bij de aankoop van een auto is de prijs van doorslaggevend belang. Maar het is natuurlijk ook meegenomen als er na een paar jaar nog wat overschiet van je investering. En dat kan flink tegenvallen. Dit zijn volgens de Britse website WhatCar? de 10 modellen die op drie jaar tijd het meeste devalueren. Natuurlijk zijn de cijfers gestuurd voor de plaatselijke markt, maar hoewel ze niet precies zijn, zijn ze ook bij ons nog steeds indicatief. De waarden zijn berekend voor modellen met een minimum afgezet aantal voertuigen. Echt zeldzame auto’s zijn niet meegerekend.

Fiat Doblo Combi 1.6 Multijet 120

Geen auto die meer waarde verliest dan een Fiat Doblo in z’n personenwagenuitvoering. Vooral de diesel dan. Na drie jaar is omzeggens driekwart van de catalogusprijs in lucht opgegaan. De restwaarde bedraagt nog amper 26,1%.

Renault Zoë Dynamique 40kWh

Elektrische auto’s gaan op vlak van restwaarde een moeilijke toekomst tegemoet. Toekomstige modellen zouden immers fors beter moeten zijn dan de huidige. Ze zullen goedkoper zijn, beter presteren en verder rijden, zo wordt ons tenminste beloofd. En wat doet dat voor de waarde? Weinig goeds. Een Renault Zoë is na 3 jaar nu al nog amper 26,6% van z’n cataloguswaarde waard.

Fiat Tipo 1.6 Multijet

Nog een Fiat. De Tipo ditmaal, en alweer met de diesel. De Tipo stelt zich op als een prijskraker in het C-segment. Het aanbod is competitief en slecht ziet hij er ook niet uit. Maar er is met name op de occasiemarkt onvoldoende animo voor het model. Na drie jaar hou je nog 27,5% van de catalogusprijs over.

Maserati Quattroporte V6 Diesel

Nogal wat exoten bloeden vanaf het begin net zo veel geld als ze gekost hebben. Deze Maserati is geen uitzondering. Na 3 jaar is 72,3% van de waarde verdwenen.

Opel Astra Sports Tourer 1.6 CDTi

Je verwacht misschien geen Duitse middenklasser in deze lijst. En je hebt gelijk, maar deze Opel Astra in z’n functionele koetswerkvariant met dieselmotor is de uitzondering. Na drie jaar heb je van je oorspronkelijke investering nog precies 28% over.

Peugeot 308 SW 1.5 BlueHDi 100

Deze Peugeot is een rechtstreekse concurrent van de Opel hierboven. Hij doet het 1 tiende van een procent beter. Geen verschil dus, zullen we zeggen.

Jaguar XJ LWB 3.0 V6 diesel

Een Jaguar in de lijst? Dat verbaast niet. De XJ is inmiddels ook al een tijdje op de markt en kon ondanks een radicale stijlbreuk met z’n voorganger(s) geen potten breken. Restwaarde: 28,7%.

Hyundai i40 SE 1.6 CRDi

Heel wat particulieren rijden zo lang mogelijk met hun Hyundai. Logisch, want op de occasiemarkt blijken ze niet allen even waardevast. De i40 diesel is na 36 maanden nog 29,7% van z’n catalogusprijs waard.

BMW 4-Serie Cabriolet 420d

Toen BMW de Coupé en Cabriolet van de 3-Reeks omdoopte naar een 4-Reeks, ging de prijs omhoog, maar aan het concept veranderde niets. En dat lijkt zich nu te wreken op vlak van restwaarde. Hier schiet er nog amper 30,3% van over. Het zal het merk wellicht worst wezen, dat kreeg z’n centen al.

Infiniti Q50 3.5h

Hybrides houden hun waarde doorgaans goed. Tenzij het van een merk is dat nauwelijks doorbrak en inmiddels besloot de Europese markt voor bekeken te houden. Na 3 jaar is deze zogezegde luxe-Nissan al 69,6% van z’n waarde kwijt.

Geef commentaar
comments by Disqus