Frankrijk draait strengere snelheidsbeperking terug

Vergroot foto
Door: BV 10-06-2019

Niet eens een jaar geleden, op 1 juli 2018, voerde de Franse overheid een verlaging van de maximumsnelheid op de secundaire wegen in. De Franse tegenhanger voor de gewestwegen, zeg maar. De snelheidslimiet ging er van 90 naar 80km/u. Meer dan 400.000km N-wegen werd er trager. Volgens de overheid was de aanpassing noodzakelijk om het aantal verkeersdoden te beperken. Volgens tegenstanders was het een pestmaatregel, een manier om almaar meer bekeuringen uit te schrijven en de staatskas te vullen.

Uitzonderingen toegestaan

Tot op heden stond de Franse overheid geen uitzondering op de maatregel toe. Maar dat verandert. De Conceils départemental (vergelijkbaar met onze provincieraad) kan voortaan in samenspraak met de burgemeesters beslissen om de maximumsnelheid weer op te trekken naar 90km/u.

Het waren vooral de ‘gele hesjes’ die de kat de bel aanbonden. Van meet af aan reageerden ze tegen de hoge brandstofprijzen en deze als pestmaatregel omschreven snelheidsverlaging. Hoewel de Franse minister van Verkeer Elisabeth Borne beweert dat er op een half jaar tijd reeds 127 verkeersdoden minder vielen door de snelheidsbeperking, komt er toch een versoepeling. De Franse oppositiepartij Les Républicains trekt die cijfers trouwens in twijfel. Inmiddels is de Franse overheid weer vooral aangewezen op bemandende controles. Door acties van de gele hesjes zijn volgens schattingen tot wel 80% van de snelheidscamera's er buiten dienst.

België trager

In Vlaanderen werd de snelheidsbeperking op gewestwegen verlaagd van 90 naar 70km/u. Die aanpassing werd op 1 januari 2017 ingevoerd, maar lijkt geen blijvende daling te kunnen garanderen. Vias (het voormalige BIVV) liet een week geleden nog weten dat het aantal verkeersdoden in ons land een alarmerende 13% toenam tijdens de eerste drie maanden van 2019.

In Frankrijk vielen in 2017 52 verkeersdoden per miljoen inwoners. Ons land scoorde in dezelfde periode slechter, met 67 doden. In Groot-Brittanië vielen dan weer slechts 27 doden per miljoen inwoners. Het VK verlaagde z’n snelheidsbeperking op gewestwegen niet. Die bedraagt er 96km/u (60Mph).

Geef commentaar
comments by Disqus