Belgische automarkt: abnormaal veel inschrijvingen in december

Vergroot foto
Door: BV 04-01-2020

Afgelopen maand werden in ons land 33.467 nieuwe auto’s ingeschreven. Dat is een stijging van zo maar eventjes 44,3% ten aanzien van december een jaar eerder. Toen was de markt uitgesproken zwak, maar ditmaal is er nog wat anders aan de hand. Heel wat automerken hebben voor het einde van het jaar ongetwijfeld modellen met een hogere uitstoot van de hand gedaan of tijdelijk ingeschreven. Kwestie van ze uit de balans voor volgend jaar te halen. Europa legt immers een uitgesproken strenge CO2-drempel op van 95g/km. Het gemiddelde voor het afgelopen jaar ligt in de buurt van 117g/km.

Slechts één keer werden meer auto's inschreven

De sterke prestatie van december stuwt het jaarresultaat vanzelfsprekend de hoogte in. Precies 550.003 nieuwe wagens werden in 2019 in ons land in het verkeer gebracht. Dat is het op één na grootste aantal ooit. Alleen in 2011 werden er nog eens meer (572.211) op nummerplaat gezet.

Wat is er aan de hand?

Kijken we naar de inschrijvingscijfers per merk (die je zoals steeds op onze Facebook-pagina kan vinden), dan krijgen we een top vijf die bestaat uit Renault, Peugeot, BMW, Volkswagen en Ford. Bij elk van die merken zijn de stijgingspercentages uitzonderlijk. Renault schreef zelfs 75% meer auto’s in dan een jaar geleden. Volkswagen, dat voor volgend jaar een elektrisch alternatief plant en misschien wat minder CO2-stress heeft, ging ‘slechts’ 28% in de plus. In de top 20 zijn er twee grote uitschieters: Mazda (+205%) en Tesla (+585%). Mazda ruimde z’n modellen met een hoge CO2-uitstoot op. Volgend jaar herschikt het zelfs het gamma. Zo zijn de basisversies van de kleine sportwagen MX-5 niet meer leverbaar. Kwestie van voldoende geld over te houden aan de verkoop van een exemplaar, om eventuele boetes te kunnen betalen. Bij Tesla kon het verhaal dan weer niet meer verschillen. Omdat het alleen elektrische auto’s bouwt (die volgens Europa helemaal niets uitstoten), kan het gewoon blijven leveren. Het merk breekt in de cijfers stilaan door de barrière van een nicheconstructeur. In december was het bijvoorbeeld groter dan Seat.

Geef commentaar
comments by Disqus