Iedereen bouwt tegenwoordig een off-road Porsche

Bekijk 9 foto's
Door: BV 11-03-2020

De eerste terreinvreter van Porsche dateert al van 1955. Dat was de Porsche 597 Jagdwagen die werd ontwikkeld voor gebruik door legermachten, maar toen Duitsland het contract toekende aan Auto Union stierf dat project een stille dood.

Eind jaren zeventig, nog voor het begrip SUV voor de eerste keer was gevallen, kwam men in Stuttgart op de proppen met de 911 Safari. Een opgehoogde 911 voor rallygebruik. Halverwege de jaren tachtig was het weer prijs, toen met prototypes (953) en afgeleiden van de 959 voor de Dakar-rally. In 1984 en 1986 kaapten ze de hoofdvogel weg.

Porsche 911 Safari achterna

Het zal wel iets met nostalgie te maken hebben, maar de jongste tijd duikt de ene tuner na de andere in de geschiedenisboeken voor inspiratie voor een terreinwaardige 911. Luftgekult toonde er al één in 2016. Russel Built Fabrication heeft een radicaler ontwerp in de catalogus staan. Beiden werken aan de overkant van de Atlantische Oceaan.

RUF Rodeo Concept

In Duitsland hebben de tuners het nu echter ook begrepen. Op één week tijd stelde Porsche-tuner RUF z’n Rodeo Concept voor. Een ruige 911, die ook een beetje naar Singer ruikt. Hij combineert immers ook oude en moderne techniek met een erg hoog afwerkingsniveau. De zescilinder boxermotor kan naar wens en budget tot 700pk opgedreven worden. En in de middenconsole zit een draaischakelaar waarmee je de vermogensverdeling over beide assen kan regelen. Officieel is het een concept, maar dat verandert de minuut dat iemand er met een blanco chequeboek binnen loopt.

Gemballa Avalanche

En dan is er deze Gemballa Avalanche 4x4. Gebaseerd op een recentere Elfer dan de RUF hierboven en, als je de schetsen moet geloven, ook een pak minder bescheiden. Het bedrijf gaf twee nieuwe schetsen vrij, maar of het effectief in staat zal zijn om hem te bouwen is een open vraag. Het loopt al een tijd niet goed met Gemballa.

Geef commentaar
comments by Disqus