Frankrijk kiest voor massale subsidies voor elektrisch rijden

Vergroot foto
Door: BV 27-05-2020

De Europese autosector zit in het slop. Dat schreven we hier bij Auto55.be al meermaals. Aan de oorsprong van die malaise ligt de nieuwe CO2-uitstootdoelstelling van de EU. Een dieselauto mag gemiddeld bijvoorbeeld nog slechts 3,6l verbruiken. Cijfers die alleen gehaald kunnen worden met elektrificatie. En daar staat de consument op dit ogenblik duidelijk nog niet voor te springen. De coronacrisis legde intussen enkele grote beperkingen van die door de politiek opgelegde afkeer van verbrandingsmotoren bloot: automerken in financiële problemen kunnen hun meest verlieslatende modellen niet schrappen. Dat zijn immers niet zelden de EV’s en de stekkerhybrides.

Europeaan koopt onvoldoende elektrisch

De klant van zijn kant kijkt nog altijd aan tegen een hoop praktisch ongemak en een hoge aanschafprijs. Hij kiest wel vaker voor een stekkerhybride of een elektrische auto, maar lang niet voldoende om het tij te keren. En intussen schrapt de autosector jobs. Sinds vorig jaar verdwenen er door de elektrificatie al ruim 50.000 rechtstreekse banen. Onder meer bij BMW, Mercedes, VW en Nissan. Tel er de onrechtstreekse bij en er mocht al 150.000 man op zoek naar een nieuwe job.

Meer subsidies

De Franse overheid besluit nu de noodlijdende auto-industrie te steunen door de aanschaf van een stekkerhybride of elektrische auto meer te subsidiëren, ofschoon in het verleden al meermaals bleek dat de consument daar zelden beter van wordt. Stekkerhybrides krijgen een aankoopbonus van 2.000 euro, maar enkel wanneer de elektrische aandrijflijn wordt gecombineerd met een benzinemotor. Een diesel-plug-in zoals Mercedes (dat de twee heeft), wordt er dus niet aangemoedigd.

Daarnaast wordt voortaan een aankooppremie voor elektrische voertuigen gegeven van 7.000 euro voor particulieren en 5.000 euro voor vloten.

Zelfs met subsidie blijft een plug-in hybrid of EV duurder

De twee maatregelen moeten de technologie die Europa als toekomst voorziet, aantrekkelijker maken. Ze volstaan evenwel niet om het prijsverschil met een nieuwe - erg zuivere - verbrandingsmotor weg te werken. Een stekkerhybride kost gemiddeld 10.000 euro meer dan een conventionele auto. Een elektrische auto kost soms (vooral in het geval van een compacte auto) tot het dubbele.

En België?

In ons land wordt voorlopig niet gesproken over een aanpassing van het beleid.

Geef commentaar
comments by Disqus