Jaguar Land-Rover heeft teveel modellen

Vergroot foto
Door: BV 21-06-2020

Dat de huidige economische malaise ook in de autosector bedrijven naar de keel grijpt, mag niet verbazen. Weinigen voelen de wurggreep van de coronacrisis zo hard als Jaguar - Land Rover. Dat zat voor de virusuitbraak immers ook al ernstig in ademnood. Het bedrijf had zich mispakt aan de snelheid waarmee politici in Europa minstens gedeeltelijke elektrificatie afdwongen. Slechts een minderheid van z’n modellen is reeds beschikbaar als stekkerhybride. Enig lichtpuntje op dat vlak: de elektrische Jaguar I-Pace werd vorig jaar auto van het jaar. Tegelijk moet het bedrijf de plotse dieselaversie en ook nog eens de gevolgen van de Brexit torsen.

Minder werknemers en straks ook minder modellen?

Er wordt daarom flink aan de kostenstructuur van het bedrijf getimmerd. Dat is in de eerste plaats slecht nieuws voor wie er werkt. Er waren al twee ontslagrondes. Er kunnen er nog meer volgen.

Hogerop de keten wordt er gezocht naar partners om toekomstige ontwikkelingskosten mee te delen. Het is lang niet onwaarschijnlijk dat die een Chinees paspoort zullen hebben. Met BMW was er al een akkoord. Er wordt gespeculeerd over nieuwe modellen die bij de Duitsers van de band zouden lopen.

Tegelijk wordt ook het modellenprogramma onder de loep genomen. Jaguar en Land Rover hebben nu, de nieuwe Defender incluis, 14 modellen in het aanbod. Er zitten er ook nog twee nieuwe in de pijplijn, waaronder een milde crossover voor Land Rover die voorlopig Road Rover werd gedoopt. Dat zouden er wel eens teveel kunnen zijn.

Jaguar sedans verkopen voor geen meter

Het is vooral bij Jaguar dat onrendabele modellen in de catalogus staan. Daar zijn het vooral de sedans die moeite hebben om klanten te overtuigen. De compacte XE komt nog niet tot aan de hielen van z’n Duitse concurrenten. De grotere XF kent een al even marginaal bestaan in het hogere segment. De luxelimousine Jaguar XJ ging al uit productie, maar krijgt nog een opvolger. Die zal geheel elektrisch zijn. Wellicht wordt ook die verlieslatend. Toch is het schrappen daarvan geen optie. De ontwikkeling zit in een ver gevorderd stadium en de nulautostoot (op papier tenminste) is broodnodig om het uitstootgemiddelde van het merk in Europa te laten zakken.

Bij Land Rover lijkt de Range Rover Sport het meest bedreigde model. Analisten vermoeden dat de veel recentere Velar grotendeels hetzelfde publiek bedient.

Een beslissing over het aanbod van het merk wordt de komende weken verwacht. Concrete gevolgen op korte termijn worden niet verwacht. Het heeft wel wat voeten in de aarde om een model het spuitje te geven.

Geef commentaar
comments by Disqus