Is Lamborghini te koop voor 7,5 miljard euro?

Vergroot foto
Door: BV 26-05-2021

De Volkswagen-groep heeft een bod van 7,5 miljard euro gekregen op het Italiaanse merk Lamborghini. Het bod komt van een Zwitserse investeringsmaatschappij, Quantum Group AG. En vooral de mensen die er wat in de pap te brokken hebben, zijn interessant.

Wil Porsche-familie weer eigen merk?

Quantum Group AG wordt in het overnamebod vertegenwoordigd door ene Rea Stark. Dat is één van de medeoprichters van Piech Automotive. En ja, Piech, zoals in Ferdinand Piech, de voormalige baas van VW. Het is zijn zoon, Anton Piech die daar mee de koers uitzet. Matthias Müller, die eerder aan het roer stond bij Porsche en vervolgens de baas van de VW-Group werd, is daar ook weer voorzitter van de raad van bestuur. Zowel Piëch als Müller horen overigens tot de familie Porsche. Piech Automotive specialiseert zich in de ontwikkeling van technologie voor elektrische auto’s. Dat ze iets te maken hebben met het bod van Quantum Group, wordt nergens bevestigd.

Lamborghini moet elektrificeren

Volkswagen is op de hoogte van het bod, maar geeft geen commentaar. De Duitse groep ontkende eerder meermaals dat het sportwagenmerk te koop zou zijn. Afgelopen week kondigde Lamborghini wel aan dat het in de toekomst zou werken aan geëlektrificeerde of geheel elektrische modellen, maar dat dat pas een zaak was voor na 2025. De grote en dorstige twaalfcilinders die het gros van de modellen van het merk aandrijven, lijken hun tijd te hebben gehad. Quantum Group zou echter een duidelijk plan hebben voor de elektrificatie van Lamborghini.

Enkele voorwaarden uit het bod lekten ook al uit. Zo zou VW (via Audi) nog tenminste 5 jaar componenten moeten blijven leveren en zou het personeel van Lamborghini een tewerkstellingsgarantie krijgen.

Lamborghini is niet te koop

Audi, het merk van de VW-Groep waaronder Lamborghini valt, haastte zich al om te zeggen dat Lamborghini niet te koop is. Toch wordt het voorstel binnenkort op een bestuursraad besproken.

Geef commentaar
comments by Disqus