Citroën C-Zero

Citroën C-Zero
Bekijk 6 foto's
Door: REDACTIE 07-03-2011

Waar Sebastien Loeb en Daniël Elena gisteren de eerste zege van de Citroën DS3 waarmaakten in de Rally van Mexico, stelde Citroën Belux vandaag zijn C-Zero voor. Het gaat om een absoluut elektrische auto zonder uitstoot die is ontsproten aan een samenwerking met Mitsubishi. Het Japanse merk speelde met de iMiEV een pioniersrol en stelde zijn platform ook ter beschikking van Citroën en Peugeot. Daaruit kwam een raar effect. Drie dezelfde auto's die onderling verschillende karakters hebben. Althans de iMiEV en de C-Zero toch, want Peugeot liet tot nu toe de Ion niet ontdekken.

De essentiële verschillen met de iMiEV en de Citroën C-Zero zijn opmerkelijk. De Japanse toets van de elektrische oefening rijdt nogal zwaar in de hand en als "gaspedaal" wordt gelost wringt de iMiEV de inzittenden nogal fors in de veiligheidsgordels als vertragings-energie de batterij weer opmontert. Het enige lawaai dat te horen is, is het beuken van de rijwind op het grote ruitoppervlak tegen de topsnelheid van 130 km/h. Met de C-Zero reed Auto55.be een korte rit rond Tours & Taxi's, iets meer dan 13 km.

Niet uit angst dat de Lithium-Ion batterij (16 kWh (88 x 50 Ah - 330V) de elektrische synchrone motor met permanente magneten in de steek zou laten, maar wel om de handelbaarheid in stadsverkeer te doen ervaren. "Plat" gaat de auto maar na 130 km. Voor de één is dat te snel, voor iemand die stadsgebruik als dagelijks nood heeft, beslist autonomie genoeg. In ieder geval geschiedt alles zonder geluid en daarnaast onthoudt men best twee ervaringen in de C-Zero. De eerste is de acceleratie. Vanuit stilstand tot 100 km/h verloopt in 15"9. Dat is gewild niet bliksemsnel.

Elektromotoren hebben de eigenschap vanaf de eerste omwenteling het volle koppel te leveren. Zo'n wegschieten van de startplaats met - in dit geval 180 Nm - kan de onervaren automobilist verrassen en een schrikreactie doen ontstaan. Citroën liet dan ook de "réducteur"  door software sturen die geen brutale start neemt. Verder loopt het motortoerental lineair op tot het maximum toerental wordt bereikt.

Dat brengt de tweede essentie aan het licht. Als wordt vertraagd gaat dat zonder "schokkende" overgang. Het voelen dat energierecuperatie plaats vindt is aanwezig, maar zonder enige storende overgang. Tovenarij die Citroën beheerst en de anderen niet? In autoland bestaan geen sprookjes. Dus moeten we elders zoeken. In het vage gebied van sofware, waarin techneuten heer en meester zijn. Waarin van de ene dag op de andere "iets" kan worden bijgestuurd, of een gans nieuwe chip kan worden ingeplant. Zoekend naar de oorsprong van de software wilde Citroën het antwoord niet echt kwijt. Het mag niet worden meegedeeld. Ook al omdat juist die gevoelige ingreep het evenwichtige karakter bepaalt van die C-Zero. De evenwichtigste puur elektrische auto die Auto55.be tot nu toe reed. Daarmee is bijna alles gezegd. Hoewel...

Eerst zeggen dat de C-Zero een complete uitrusting heeft. Het prijskaartje (€ 35.835,50 BTWi) dwingt ertoe alles op te sommen: ABS, ESP, 6 airbags, automatische airco, radio CD MP3 met Bluetooth en USB-aansluiting, elektrische ruiten voor- en achteraan, mistlampen vooraan, boordcomputer, automatische ontsteking van de koplampen, donker getinte ruiten achteraan, 15-duims aluminiumvelgen en een kit voor ingebruikname. Laat u zich door dat laatste niet afschrikken. Instappen, voet op het rempedaal, startsleutel omdraaien en de automaat (CVT) in D van "Drive" zetten en "gas geven". Dat laatste geschiedt natuurlijk in een elektrische auto via een potentiometer zoals in vorkliften toepasselijk is. Om volledig te zijn: opties zijn parelmoerverf en metaallak (elks €350). Echt compleet is die opsomming niet, maar met inklapbare buitenspiegels stoppen we het lijstje om u niet in slaap te wiegen.

Niet iedereen zal die prijs willen/kunnen betalen om voor het volle pond bij te dragen aan het gezonder maken van ons leefmilieu. In uitstoot en in ook al ziekmakend lawaai. De elektrische auto - die hoe dan ook de steden zeker zal veroveren - zoekt het kleinste poortje, het kleinste marktgaatje om zich in beeld te rijden. In eerste instantie zal dat via respectabele firma's gaan die de EV aan hun vloot willen toevoegen. Ze mogen ze voor 120% fiscaal aftrekken. Ook geeft de Citroën C-Zero onder bepaalde voorwaarden een factuurkorting van 30% met een maximum van € 9000. De batterij van de stekkerauto is aan bijvoorbeeld enkele Total-stations en een laadpaal links en rechts snel, normaal of traag op te laden. Een snelbeurt in 30 minuten en 80% geladen kost alras €12, maar wie met meer wijsheid normaal of traag wil laden komt in de buurt van respectievelijk €4 en €2. Op de C-Zero is links een stekker voor snelladen en rechts één- voor traag en thuisladen. Thuis wordt de auto gewoon aan de stekker gelegd. Acht uur later, zoals een mens na het slapen, staat hij weer vol energie paraat.

De Citroën C-Zero biedt plaats aan vier personen, is 3480 mm lang, 1480 mm breed en 1610 mm hoog. De wielbasis is 2550 mm en daarop kan een nuttig laadvermogen van 330 kg worden vervoerd. Vooraan zijn er schijfremmen die in 145/65 R15 wielen huizen. Achteraan onttrekken 175/55 R15 wielen de trommelremmen (kostendrukkend) aan het zicht. Het volume van de bagageruimte onder de hoedenplank is 166 liter. Het fiskale vermogen is 4 pk, maar over die bepaling en het toepassen van verkeerstaks zal nog een flink politiek woordje worden gevoerd. In ieder geval betaalt een eigenaar van zo'n auto de laagste verkeerstaks. Omdat hij zoals met de exclusief ogende Citroën C-Zero de hoogste bijdrage levert aan een beter leefklimaat.


Geef commentaar
comments by Disqus