Volkswagen Up 75pk Inleiding

Volkswagen Up 75pk
Bekijk 110 foto's
Door: BV 19-10-2011

Aan een ratio van één op vier nieuw ingeschreven wagens, maken kleine stadsauto's het goede weer vandaag de dag. Volkswagen's eerdere pogingen om voet aan wal te krijgen in dit uiterst competitieve segment, kenden met de Lupo en de Fox maar een matig succes. Het lijkt al bij al niet zo eenvoudig om zonder het doelpubliek al te diep in de geldbeugel te doen graaien, hen een kwalitatief hoogstaand product aan te kunnen bieden. Deze Up! krijgt de opdracht het tij te doen keren en mag daarvoor rekenen op de naam en faam van het merk enerzijds, en een vanafprijs die onder de psychologische grens van € 10.000 gehouden wordt anderzijds. Dat is nog steeds een bom duiten voor een auto van amper 3,5 meter lang, maar zowel tweelingbroertjes Seat Mii en Skoda Citigo zullen wellicht die pijn wat kunnen verzachten.

De op het Autosalon van Frankfurt voorgestelde Up wordt gebouwd in de fabriek van Bratislava (Slowakije) en wordt vanaf januari 2012 in België leverbaar in drie uitvoeringen: Take Up, Move Up en de topversie High Up. Op basis van deze laatste brengt VW ook twee lanceringsversies uit, de Black Up en White Up. Die dan, je raadt het al, zwarte dan wel witte kleuren krijgen aangemeten in de cabine en op het plaatwerk. Naast een benzinemotor van 60 of 75pk, is de Up ook leverbaar met een motor op aardgas (Eco-up) die kan pronken met een uitstoot van slechts 79gr CO2/km. Je tank volgooien met dit spul is vandaag nog erg problematisch bij gebrek aan voldoende leveranciers, maar VW hoopt dat er tegen dan voldoende brandstofstations het gas zullen aanbieden. De zuinigste benzine-uitvoering met 60pk heeft dankzij Bluemotion ingrepen genoeg aan 4,2l/100km in de gemengde cyclus, wat overeenkomt met een CO2 uitstoot van 97gr/km. De meest performante benzineversie puurt 75pk uit de drie cilinders bij 6.200 omwentelingen per minuut, wat een gemend verbruik van 4,7 liter/100km en een uitstoot van 108gr CO2/km met zich meebrengt. Een dieselstoker staat niet op het programma; een electrische versie, E-Up gedoopt, wordt vanaf 2013 wél gecommercialiseerd. Bovendien staat ook een vijfdeurs op de planning en zijn verdere versies zeker niet uitgesloten.

Geef commentaar
comments by Disqus