Bentley Continental GT V8 Inleiding

Bentley Continental GT V8
Bekijk 16 foto's
Door: REDACTIE 13-02-2012

Veel werd er reeds gesproken over de unieke sound van de nieuwe V8-motor van Bentley. Ruime aandacht werd er dan bij de ontwikkeling ook aan besteed; maar het echte uitgangspunt van de nieuwe Bentley Continental GT en GTC was een lager brandstofverbruik en minder CO2-uitstoot. Reeds op het autosalon van Genève in 2008 kondigde Bentley met veel bombarie aan dat het zijn motoren tegen 2012 een brandstofbesparing van maar liefst 40 procent zou opleggen en dit zonder aan prestaties te moeten inboeten. De nieuwe Bentley Continental GT en GTC V8 moeten die verwachtingen inlossen.

Een bereik van maar liefst 850 kilometer laat de Bentley Continental GT V8 optekenen ten opzichte van slechts 564 kilometer voor de Maserati GranTurismo S, 620 kilometer voor de Aston Martin Vantage S en 602 kilometer voor de Ferrari California. Belangrijk - niet noodzakelijk omdat mensen in dit segment wakker liggen van het verbruik, maar stoppen om te tanken doet niemand graag. En die meting gebeurde volgens Bentley in gelijke gebruiksomstandigheden en voor eenzelfde volume brandstof.

Downsizing - van een 6.0 liter W12 naar een 4.0 liter V8 motor -, een close-ratio achttraps automaat, variabele stuurbekrachtiging, hercalibrering, minder luchtweerstand, ... en gewicht werd er bespaard daar waar kon. In totaal zorgde dit voor een besparing van 25 kilogram in het vooronder. Maar de ingenieurs lieten ook verder geen enkele kans onbenut om de efficiëntie en performantie te verhogen. Zo werd elke component ontworpen om energieverlies te minimaliseren en dit zonder aan kracht of duurzaamheid in te boeten. Alles werd nog eens overdacht: van de viscositeit van de olie over warmtemanagement en lageweerstandbanden tot een ingenieus 'hot side inside' motorontwerp waarbij de uitlaten niet zoals bij de meeste motoren naar de buitenkant van het motorblok voeren maar naar het midden van de motor. Uitzonderlijk voor een V8, werden ook de turbo's binnen de V geplaatst.

In het budget kan je met de V8 zo'n 10% downsizen. De GT kost € 167.851 en de GTC kost € 184.636. Wie zijn V8 op hetzelfde uitrustingsniveau wil hebben dan de standaard W12 betaalt evenwel evenveel. Ja, echt.

Geef commentaar
comments by Disqus