Ford Focus ST Conclusie

Ford Focus ST
Bekijk 13 foto's
Door: BV 25-06-2012

Een kleine twee jaar na de introductie van de nieuwe Focus, start Ford met de bouw van de eerste nicheproducten op basis van z'n middenklasser. Wie de praktische eigenschappen van z'n gezinswagen wil combineren met potige prestaties mag zich in de handen wrijven. De Focus ST (Sport Technologies) houdt nu 250pk en 360Nm achter de hand en laat zich al voor € 28.900 op je oprijlaan parkeren. Exact even veel als de Megane RS, maar wel een paar duizendjes goedkoper dan de Golf GTI die het met ‘slechts' 210pk moet stellen. Het uiterlijke vertoon, dat voor- en achterspoilers, een uitlaat en een specifieke grille als voornaamste elementen heeft, wordt gecombineerd met prestaties die je in elk voor gezichtsverlies hoeden. De standaardsprint is geschiedenis na 6,5 tellen en pas nét onder 250km/u is de pret uit. Je kan deze vijfdeurs die -voor het eerst- wereldwijd in de verkoop gaat, ook ruilen voor een break. Die komt alleen in Europa in het gamma.

Aan de binnenzijde is het interieur zo mogelijk nog wat drukker geworden dan voorheen. Extra knopjes zijn er gelukkig niet - de bediening was al verwarrend genoeg. Maar wijzertjes heeft Ford wel aan de middentunnel toegevoegd. De Recaro's krijgen een goed rapport, maar hou er rekening mee dat alleen het hoogste uitrustingsniveau het zonder felle kleurcombinaties stelt. Schreeuwerig, en dat terwijl de zwarte dakhemel zo stijlvol is.

Op vlak van rijeigenschappen is de Focus ST een product van deze tijd. De ingenieurs hebben alles uit de kast gehaald om je van de grillen van een prestatiemodel te isoleren. Zo is de stuurbekrachtiging niet alleen elektrisch (en dus gevoelloos), maar kan die zonder ingrepen van de bestuurder de draaihoek van de wielen verstellen. Als de weg bijvoorbeeld oneffen ligt, stuurt die bij terwijl de bestuurder zich van niets bewust is. Dat komt bovenop een zeer uitgebreide stabiliteitsmodule. Door al die elektronica krijg je een playstationgevoel. Het maakt de Focus ST tegelijk ook uitstekend beheersbaar aan hoge snelheden en geheel vrij van nukken als het tempo rustig wordt gehouden. Niet elke auto in dit segment laat zich zo makkelijk twee gezichten aanmeten. En naar Fords goede gewoonte is de ophanging ronduit briljant: kordaat en tegelijk nooit oncomfortabel. Het eindoordeel is evenzeer tweeledig: de ST laat de adrenaline niet stromen. Niet angstaanjagend, wel leuk.

Geef commentaar
comments by Disqus