Maserati Quattroporte 3.8 V8

Maserati Quattroporte 3.8 V8
Bekijk 11 foto's
Door: REDACTIE 11-12-2012

Het was in 1963 dat Maserati zijn allereerste Quattroporte lanceerde. Een nieuwe editie van de luxesedan wordt volgende maand dan ook precies op tijd voor het halfeeuwfeest in het voetlicht gereden. Maar Auto55.be heeft het nieuwe Italiaanse geweld nu al testgereden.

De nieuwe Quattroporte is het eerste nieuwe product uit een totaal van drie. Samen met de vierdeurs Ghibli en de SUV (Levante, na prototype Kubang) moeten die de verkoopsaantallen van het bedrijf over de jaarlijkse drempel van 50.000 eenheden tillen. Geen klein klusje als je weet dat er dit jaar 6.500 Maserati's gebouwd zijn.

Omdat er onderin het gamma plaats gemaakt wordt voor de Ghibli, is de Quattroporte nu een stuk steviger uitgevallen. De breedte zwelt tot 1,95m en in de lengte wordt zo maar eventje afgetikt op 5,26m. Limousinemarkten als China en Rusland zullen verrukt zijn bij de extra centimeters die de achterbank daardoor toebedeeld krijgt. De koffer groeide van 420 naar 530l. Deels omdat de benzinetank nu onder de achterzetels zit. Dat was nodig om een 50:50 gewichtsverhouding te kunnen garanderen. En die oefening is bij een grote auto toch steeds wat moeilijker.

Ondanks zijn groeischeut weegt de nieuwe vierdeurs honderd kilo minder. Een gewichtsbesparing die de ingenieurs en het designteam wisten te bekomen door waar ze konden in het chassis en de koetswerkonderdelen staal te vervangen door aluminium. Uiteindelijk bedraagt het aandeel lichtmetaal 35 procent en in het koetswerk is dat zelfs 6/10. Het is voelbaar als je het kofferdeksel of de deur dicht slaat. Het is allemaal wat lichter. Op de veiligheid heeft dat natuurlijk geen invloed. Er zitten nog steeds stalen verstevigingsbalken in de portieren. Aluminium is er ook in de ophanging (een dubbele wishbone vooraan en een multi-link achteraan) en de boordplank is zowaar opgehangen aan een magnesium frame.

Aan de buitenzijde vallen vooraan verder de grotere, meer hoekige grille en de nieuwe aggressievere koplampen op. De achterkant doet denken aan die van de Gran Turismo,

De 3.8 V8-motor van 530pk laat zich meteen gelden. Uit een snelle rekensom leren we dat 1 pk slechts 3,6 kilo moet trekken. En hij kan dan ook nog eens putten uit 650Nm krachtreserve. De soundtrack is gespeend van de hoge tonen die zo kenmerkend voor Italiaanse sportwagens. En de subtiliteit loopt evenmin over. Het geluid mist het ene moment wat volume, het andere moment is het te luid. Dat de uitlaatlijn af en toe napruttelt, is dan weer erg te smaken.

De volledig nieuwe door Ferrari ontwikkelde krachtcentrale biedt meer vermogen en trekkracht dan voorheen. De Quattroporte snelt erdoor van 0 naar 100 km/u in 4,7 seconden en zijn topsnelheid bedraagt 307 km/u. Tegelijk werd het verbruik gereduceerd. Wij noteerden tijdens deze kennismaking een verbruik in de stad van 19,4l/100km. Volgens de fabriek zou dat 17,6l/100km zijn. Ons gemengd verbruik bedroeg 18,8l/100km, terwijl dat volgens de fabrikant 11,9l/100km is, wat overeenkomt met een CO2-emissie van 278gr/km. De V6 die later komt, zal rond de 242gr liggen.

De zesbak uit de vorige editie werd ingeruild door een eenheid met 8 verhoudingen, die razendsnel schakelt maar mat minder intuïtief te bedienen is. Het is wel leuk dat je voortaan de ophanging in drie standen kan verstellen, zonder dat je daarom een ander schakelprogramma in je nek gedraaid krijgt. En ook best slim dat in de ICE-stand het vermogen beperkt wordt tot 450pk. Dat is op een gladde ondergrond toch net iets makkelijker aan de teugels te houden. De V6 zal overigens 410pk rijk zijn, dus je kan eigenlijk al eens je teen in het badwater steken om te zien hoe die zal rijden.

Deze zesde generatie Quattroporte tapt meer dan voorheen uit het vaatje van de synergieën. Met Ferrari natuurlijk, maar ook met Chrysler. Wie door het interieur speurt merkt wat Amerikaanse invloeden. Bedieningsknoppen aan het stuur bijvoorbeeld. Of de binnenverlichting. En het multimediasysteem. Los van de oorsprong: het is een grote stap voorwaarts in vergelijking met dat van z'n voorganger. Die deelde z'n infotainmentinstallatie in wezen met de Peugeot 207. Nu laat het aanraakgevoelige scherm je toe alle functies gaande van zetelverwarming, airco, radio, navigatie, dvd-speler, bluetooth, ... secondegewijs te bedienen.

Binnenin de sportief ogende sedan troffen we vooral luxematerialen als gelaagd hout en kwaliteitsleder, maar de chroomomranding van de luchtventielmonden en de versnellingspook doet dan weer goedkoop aan. De verschillende zilvertinten blijven evenwel een goede stijloefening. De schakellepels aan het stuurwiel zijn nu overigens standaard, al is dat niet helemaal positief omdat ze een beetje in de weg van de richtingaanwijzer zitten. Het zitmeubilair probeert je niet halsstarrig op je plaats te houden, maar zet zitcomfort bovenaan de prioriteitenlijst.

De prijs van de nieuwe Quattroporte wordt pas half januari bekendgemaakt, maar mik maar op € 145.000. De V6-versie (verkrijgbaar met achter- en vierwielaandrijving) komt tegen de zomer. In een later stadium volgt dan ook nog een dieselversie.


Geef commentaar
comments by Disqus