Drijven automerken kunstmatig onderdelenprijzen op?

Vergroot foto
Door: BV 26-02-2019

De Europese Commissie denkt van wel. Dat opent een onderzoek naar de praktijken van Nissan, Fiat-Chrysler, Jaguar - Land Rover, Renault en PSA (Peugeot, Citroën, DS), voor mogelijke prijsafspraken. Op die manier zouden de betrokken merken onderdelen tot wel een kwart duurder hebben gemaakt.

Accenture

Volgens een bericht van Der Spiegel, dat zegt dat het onderzoek al vorig jaar in december werd geopend, pleegden de betrokken automerken geen rechtstreeks overleg. Dat zou al te duidelijk zijn. Het Duitse blad zegt dat de betrokken merken gebruik maakten van eenzelfde onderzoeksbureau, Accenture, dat werd gebruikt om gegevens door te spelen.

Schandalen stapelen zich op

Autofabrikanten vervullen een cruciale rol in het voorzien van persoonlijke mobiliteit. En hun producten kunnen op heel wat liefhebbers rekenen. Niettemin is duidelijk dat de bedrijven in kwestie niet zelden een loopje nemen met de regels. Voor 2018 lijstte de Auto55-redactie al 14 opmerkelijke autoschandalen op (zie hier). Die gaan over gesjoemel allerhande, onveilige producten tot lakse terugroepacties voor gekende gebreken.

Hier gaat het om illegale economische manipulatie. Nog iets waar verschillende actoren uit de sector niet vies van zijn. In 2018 opende de EU ook al onderzoek naar de praktijken van BMW, Mercedes, Audi, Porsche en VW. Die bedrijven zouden al sinds de jaren negentig afspraken hebben om de beschikbaarheid van (dure) nabehandelingssystemen voor uitlaatgassen vooral niet te snel te commercialiseren. Het onderzoek loopt nog steeds.

Geef commentaar
comments by Disqus