Bouwen of verbouwen? Laadpaal wordt verplicht

Vergroot foto
Door: BV 19-02-2021

Elektrisch autorijden wordt ei zo na verplicht. Europese en landelijke overheden zeggen dat veelal niet met zoveel woorden. De toekomstige uitstoot- en CO2-beperkingen laten echter weinig tot geen ruimte.

Er blijven niettemin een hoop hindernissen te overwinnen. Er kunnen grote vraagtekens geplaatst worden bij de betaalbaarheid, laadinfrastructuur, de mogelijkheid om in de toekomst grote afstanden af te leggen, de beloofde (maar nog niet gematerialiseerde) revolutie in batterijtechnologie en zelfs over belangrijke milieu-aspecten is er geen consensus.

Laadinfrastructuur ontoereikend

Europa ontbeert ook de laadinfrastructuur om de toekomstige elektrificatie van het wagenpark te ondersteunen. Bovendien blijkt uit onderzoeken in Duitsland en in eigen land dat het netwerk moeilijk in staat zal zijn om het massale gelijktijdig opladen van elektrische auto’s aan te kunnen. Het zal traag moeten gebeuren (bekijk de tarifering op basis van piekvermogen gerust in die zin) en gespreid. Maar dan moet er wel voldoende laadinfrastructuur zijn. Een nieuwe Europese richtlijn verplicht daarom een laadpaal wanneer er wordt gebouwd of verbouwd. Die is door België inmiddels geratificeerd en gaat in voor alle gebouwen waarvoor vanaf 11 maart 2021 een omgevingsvergunning wordt afgeleverd.

De verplichting om laadpalen te installeren vervult in één klap de belofte van het Vlaams Energie- en Klimaatplan om meer laadinfrastructuur te installeren.

Laadpaal verplicht

Residentiële gebouwen die meer dan één parkeerplaats hebben, worden verplicht om bij een nieuwbouw of verbouwing alle parkeerplaatsen uit te rusten met de nodige bekabeling, afvoergoten, leidingen en elektrische installatie om de toekomstige installatie van een laadpaal op elke parkeerplaats in de toekomst mogelijk te maken. Er wordt geen onderscheid gemaakt tussen overdekte of open parkeerplaatsen. Dat wil bijvoorbeeld zeggen dat een huis met een oprit en een garage perfect gekwalificeerd kan worden als een woning met 2 parkeerplaatsen. Alleen woningen met slechts één parkeerplaats ontsnappen aan de verplichting.

Gaat het niet om gebouw dat bestemd is voor bewoning, zoals een bedrijf of een winkel met meer dan 10 parkeerplaatsen, dan zijn in eerste instantie 2 laadpalen verplicht. Er moet echter wel bekabeling voorzien worden voor het plaatsen van ten minste 4 laadpalen. En als de parking groter wordt, moet dat het geval zijn voor één parkeerplaats op vier.

De boetes zijn al bekend

Aan welke richtlijnen die installaties moeten voldoen, moet de bevoegde minister nog uitwerken. Welke boetes toekomstige eigenaars boven het hoofd hangt, is wel al geweten. Dat is 2000 euro per ontbrekend oplaadpunt en 1000 euro per parkeerplaats die niet werd voorbereid op de toekomstige installatie van een oplaadpunt.

En bestaande gebouwen?

Het heeft er alle schijn van dat ook die in de nabije toekomst niet zullen ontsnappen aan de verplichting om laadpalen te installeren. De Vlaamse regering kan de verplichting immers uitbreiden en stelt in dat opzicht in elk geval een evaluatie “voor bestaande gebouwen” voorop, uiterlijk tegen 2028.

Geef commentaar
comments by Disqus