Laadpaal vanaf vandaag verplicht bij bouwen of verbouwen

Vergroot foto
Door: BV 11-03-2021

Wie vanaf vandaag, 11 maart 2021, in Vlaanderen een omgevingsvergunning aanvraagt voor een nieuwbouw of een grondige verbouwing, moet ook meteen een laadpaal voorzien.

Elektrische auto of niet, een laadpunt is verplicht

De verplichting heeft betrekking op laadpunten, maar ook op de infrastructuur voor die laadpunten. Een laadpaal is voortaan verplicht als het gebouw twee of meer parkeerplaatsen heeft. De infrastructuur (leidingen, goten, elektrische basisinstallatie) is echter altijd verplicht en geldt voor elke voorziene parkeerplaats. Wie nu nog bouwt of verbouwt (de richtlijnen hebben het over een aanpassing van minstens 25% van de bouwschil), moet van de Vlaamse regering in staat zijn om van elke plaats waar een auto kan staan in de toekomst een laadplaats te maken. Of de eigenaar in kwestie ook effectief een elektrische auto heeft, is van geen tel.

Ook parkings in privebezit krijgen verplichting

Ook gebouwen die niet voor bewoning bestemd zijn (zoals bedrijfsgebouwen of winkels met parking), krijgen nieuwe normen. Hebben ze meer dan 10 parkeerplaatsen, dan moeten ze minstens 2 laadpalen voorzien. Dat geldt nog steeds voor verbouwingen of nieuwbouw. Niet-residentiële gebouwen met meer dan 20 parkeerplaatsen moeten ten laatste op 1 januari 2025 uitgerust zijn met minstens 2 oplaadpunten. Dat moet altijd, ook wanneer er niet wordt gebouwd of verbouwd. De nieuwe besluiten stipuleren geen minima voor parkings die door de overheid worden beheerd.

Wanneer is dat beslist?

De nieuwe richtlijn is in uitvoering van een van 30 oktober 2020 daterende wijziging van het energiedecreet van 8 mei 2009. en een besluit van de Vlaamse Regering van 18 december 2020 van 2020 dat het Energiebesluit van 19 november 2010 wijzigt.

Boete

Het VEKA (Vlaams Energie- en Kilmaatagentschap) kan de verplichting controleren. Wie de nieuwe richtlijn niet volgt, kan een boete krijgen. Die bedraagt 2.000 euro per ontbrekend oplaadpunt voor elektrische voertuigen en 1.000 euro per parkeerplaats waarvoor de voorzieningen voor de toekomstige plaatsing van een laadpunt niet werden getroffen.

Geef commentaar
comments by Disqus