Cijfers: juli was rampmaand voor Belgische autosector, maar deze merken verkochten wél goed

Vergroot foto
Door: BV 02-08-2021

Afgelopen maand juli werden in ons land 27.596 nieuwe auto’s in het verkeer gebracht. Dat cijfer ligt nog eens 38% lager dan dezelfde maand van het sterk verstoorde jaar 2020. Het gecumuleerde aantal inschrijvingen sinds 1 januari komt uit op 259.987 stuks. Dat is nog eens 0,4% lager dan tijdens de eerste zes maanden van 2020 waarin de economie nagenoeg stilviel omwille van lockdownmaatregelen.

Vakorganisatie Febiac merkt op dat het vooral de particuliere markt is die de afgelopen zes maanden achteruit ging. Die markt krimpt met zo maar eventjes 49% terwijl de afzetmarkt voor bedrijven met 26,7 procent achteruit gaat.

Tekort aan halfgeleiders of is er meer aan de hand?

een kloof tussen wat markt vraagt en wat de autofabrikant wil verkopen
De koepelorganisatie wijst in de eerste plaats naar het wereldwijde tekort aan halfgeleiders dat de productie verstoort. Maar het verschil tussen de particuliere verkoop en bedrijfsverkoop suggereert echter dat er meer aan de hand is. De Auto55.be-redactie krijgt al maanden signalen van potentiële kandidaat-particuliere kopers die wél een voertuig willen kopen, maar door de sector worden afgewimpeld. Er zouden wel eens mensen zijn die wel een auto willen kopen, maar er is niemand die ‘m wil leveren. De autosector is immers gebonden aan een drastische verlaging van de CO2-uitstoot. Automerken leggen daarom aan hun verdelers quota op voor de verkoop van zuinige auto’s. Heel wat particulieren bedanken voor die vaak duurdere modellen waarvoor ze in tegenstelling tot bedrijven een beperkter fiscaal rendement zien. Verschillende Belgische invoerders lieten officieus aan Auto55.be weten dat er inderdaad een rem staat op de verkoop van verschillende modellen die nog steeds populair zijn onder particuliere kopers. Automerken proberen op die manier monsterboetes te vermijden. Er lijkt dan ook een kloof te ontstaan tussen wat de particuliere automarkt vraagt en wat de autofabrikant (gedwongen) bereid is te verkopen.

Deze automerken doen wél gouden zaken

Naarmate de particuliere verkoop afgeremd wordt, werken merken die sterk verankerd zijn in de leasingmarkt steeds vaker het voortouw. In juli was nagenoeg de ganse top 5 een combinatie van premium en Duits. BMW was weerom de grootste en neemt Audi, Volkswagen en Mercedes mee in z’n zog. Hyundai sluit als eerste niet-Duitse merk de top 5 af. Merken die hoofdzakelijk door particulieren gekocht worden krijgen klappen. Renault bijvoorbeeld. Dat is met regelmaat in de top 3 te vinden, maar duikelde in juli zo maar eventjes 78% naar omlaag. In juli 2020 kon het bedrijf nog 4.125 auto’s leveren. Afgelopen maand waren het er amper 912. De Top 38 hebben we (met referentiecijfers voor 2020) zoals steeds op de Auto55-facebookpagina gepost.

Bedrijfswagens

Het segment van de lichte bedrijfswagens krimpt in juli met 39,9%. Vorig jaar werden 6.786 voertuigen ingeschreven. Dit jaar 4.077. Maar het resultaat over de eerste zeven maanden blijft er wel 12,6% boven dat van coronajaar 2020. De categorie van de zware bedrijfsvoertuigen kan in juli positieve resultaten voorleggen, zowel in de categorie van minder dan 16 ton (+19,1%) als in de categorie van meer dan 16 ton (+12,8%).

Net zoals de markten voor personenauto’s en lichte bedrijfsvoertuigen, kent de markt voor gemotoriseerde tweewielers in juli een sterke daling van de inschrijvingen: -32,6%.Over de eerste zeven maanden werden in België 18.368 nieuwe motors en scooters ingeschreven, wat met een groei van 5,3% ten opzichte van 2020 overeenstemt.

Geef commentaar
comments by Disqus