Peugeot 508 2.0 HDi Inleiding

Peugeot 508 2.0 HDi
Bekijk 13 foto's
Door: BV 18-03-2011

De Peugeot 508 ontstond in de vaste wil van het merk om terug aansluiting te vinden bij de grote Duitse concurrenten als daar zijn Audi met zijn A6 en BMW met zijn 5-serie. Het meedingen in de spits ging in het recente verleden vooral verloren met de 607. Nu staat een nieuw strijdros klaar in de showrooms: de 508. De auto wordt in het Franse Rennes gemaakt. Het gamma omvat zowel benzine- als dieselversies en het zijn deze laatste die met de common-rail techniek de boventoon blijven zetten. In 2012 komt er ook een Peugeot 508 Hybrid4 die volgens de eerste gegevens furore zal maken. Een diesel- en een elektromotor werken interactief en geven als tot de verbeelding spreken resultaten van 3,8 l/100 km en een uitstoot aan koolstofdioxyde van 99 g/km. Nochtans leveren de twee motoren samen een vermogen van 147 kW (200 pk). Ook mag de 1.6 e-HDi niet worden vergeten die een stop/startsysteem heeft dat bijzonder soepel, geluid- en trillingloos werkt. Eigenlijk vandaag het soepelste dat we reden. Die zit ook in de C5 van Citroën.

De modellenwaaier biedt ook nog een 2,0 HDi met 107 kW of 119 kW (140 of 163 pk) die de rol van meest verkochte wordt toebedeeld. Natuurlijk zal dat afhankelijk zijn van het prijskaartje. Want wie de instapversie van de 508 wil - een 1.6 benzine met 120 pk - is er al € 25.740 aan kwijt. Dus zullen de hogere (diesel-) versies zeker hun weg vinden naar een select cliënteel en deels ook door de leasemaatschappijen worden ingezet. De topversie, de 2.2 HDi GT met 204 pk, wijkt af in zowat alles van zijn bravere modelgenoten. Waar de andere 508's zijn voorzien van variaties op de McPherson veerbenen heeft de 2.2 liter HDi GT een voorwielophanging met twee boven elkaar liggende triangels vooraan die samen met de schroefveerkarakteristiek en schokdemping voor een magnetische wegligging zorgen. Met de nieuwe serie 508 breekt Peugeot voorlopig (?) met de V6 cultuur.

Geef commentaar
comments by Disqus