Mercedes B-klasse Conclusie

Mercedes B-klasse
Bekijk 83 foto's
Door: REDACTIE 24-10-2011

Bij de Mercedes-Benz concessionarissen maakt vanaf 19 november de nieuwe B-Klasse haar opwachting, die wordt voorgesteld als Compact Sports Tourer. De B-Klasse neemt afstand van de vroegere monovolumelook en kiest voor een dynamischer optreden. Niet alleen wint de nieuwkomer beduidend aan ‘klasse' en vertegenwoordigt nu veel beter de waarden van het merk, het is ook de eerste in een hele reeks te verwachten nieuwigheden die hetzelfde platform delen. Voor het merk is dit de verkoopstart van de nieuwe B-Klasse een scharniermoment, omdat de auto ook verwacht wordt zowel jonge als oudere klanten te bekeren tot de ster. Het is bovendien het eerste model dat een grootschalig offensief inluidt van Mercedes-Benz, dat nu net als de rivalen uit München en Ingolstadt een stevige plaats wil veroveren in de compacte premiumklasse. Daarnaast is hij ook enigszins de opvolger voor de huidige A-Klasse, waarvan volgend jaar de opvolger debuteert met een totaal andere stijl.

De constructie van de nieuwe B-Klasse vertrekt vanuit het modulaire ‘Energy Space'-concept. Dat biedt voldoende inbouwruimte voor uiteenlopende alternatieve aandrijftechnieken: hybride, plug-in hybride, elektrisch, brandstofcel. Verder maakt Mercedes-Benz er geen geheim van dat dit platform binnenkort nog tal van nieuwe modellen zal dragen: BLK (compacte SUV als con-current voor BMW X1 en Audi Q3), CLC 4-deurs coupé en mogelijk ook nog een CLC ‘shooting brake'.

In België verschijnt de B-Klasse aan de start als B 180 met 122 pk benzinemotor voor 24.926 euro, dat is - wanneer de lagere BIV mee wordt verrekend - 1.500 euro goedkoper dan zijn voorganger. De B 180 CDI diesel kost minimaal 26.499 euro.
Concurrentie voor de nieuwe Mercedes-Benz B-Klasse zien we vooreerst buiten het premium-segment, al is het maar omdat de ster juist daar op jacht wil gaan naar nieuw publiek. Bij VW is er de Golf Plus 1.4 TSi Trendline met 122 pk onder de kap voor een basisprijs van 21.360 euro, evenals de Touran 1.4 TSI 140 Trendline, 140 pk sterk, die 24.380 euro geprijsd staat. Een auto die heel wat parallellen vertoont is de Lancia Delta. In 1.4 Tjet Silver uitvoering staan 120 pk ter beschikking voor 20.990 euro. Ook het Franse Citroën heeft hoge ambities met zijn DS4, waarvan de 1.6 VTi Chic met 120 pk 21.230 euro moet kosten. Minder voor de hand liggend om de overstap naar Mercedes-Benz te maken is de concurrentie van een Ford C-Max 1.6 Ti-VCT Trend (125 pk) tegen 20.350 euro of een Mazda 5 1.8 Challenge (115 pk) voor 20.790 euro. Ook geïnteresseerden voor een Renault Scènic 1.6 16V Authentique (110 pk) voor 20.700 euro zien we nog niet zo snel naar een Mercedes-concessie stappen.

Bij de premiummerken moeten we de BMW 116i (122 pk) van stal halen, die een basisprijs van 22.550 euro draagt. De Audi A3 Sportback 1.4 TFSi Attraction (125 pk) treedt aan voor een mi-nimumprijs van 23.180 euro. En waarom zouden we voorbij gaan aan de MINI Clubman Cooper, 122 pk sterk en 21.400 euro geprijsd.

De B-Klasse wint voelbaar aan Mercedes-gehalte en dat wil zeggen dat hij een ernstige indruk maakt voor wat de materiaalkeuze en assemblagekwaliteit betreft. Bij de afwerking is er eigenlijk slechts een minpuntje en wel de zwarte kunststofafdekking vooraan de middentunnel die te plastiekerig uitvalt. Wie kiest voor een handgeschakelde versie heeft daar overigens minder last van. De B-Klasse rijdt zeer aangenaam en geruststellend onder alle omstandigheden, maar is geen sportieve speelkameraad zoals het merk zachtjes communiceert om een jonger publiek aan te trekken. Keuze te over voor wat de persoonlijke aankleding betreft, al dikt dat ook de eindprijs flink aan. Dat is anderzijds niet verwonderlijk omdat de B-Klasse niet moet onderdoen voor de C-Klasse en zich enkele onder een andere gedaante voordoet. Dat maakt de keuze allicht niet eenvoudiger, maar uiteindelijk zien we hetzelfde fenomeen ook bij andere merken: kleine en grote modellen delen steeds vaker hun comfort- en veiligheidsuitrusting.

Geef commentaar
comments by Disqus