De vijf nieuwigheden van VW Touran

Touran
Bekijk 4 foto's
Door: BV 12-06-2003
Op het afgelopen Autosalon van Genève stelde VW eindelijk zijn compacte monovolume voor. De Touran moet de constructeur een plaats geven in de verkoopslijsten tussen de Renault Scénic, Citroën Xsara Picasso en de Opel Zafira. De Touran zal het ook moeten opnemen tegen nieuwkomers. De Ford Focus C-MAX bijvoorbeeld, of de intussen tweede generatie van de Renault Scénic die er komt in een korte versie met 5 zitplaatsen en een verlengde versie met 7 zitplaatsen. Voor de Touran opteerde men bij VW alvast voor de mogelijkheid tot het vervoeren van zeven inzittenden. Net als de Duitse concurrent Zafira. De Touran kan optioneel immers met een derde zetelrij uitgerust worden.

Het gamma bestaat uit een 1.6 met 102pk en een direct ingespoten benzinevariant met dezelfde inhoud die 115pk oplevert. Bij de diesels is er keuze uit een 1.9TDI met 100pk en een doorontwikkelde 2.0TDI in versies met 136pk (manuele zesbak), en 140pk (DSG-automaat). Die 2.0 diesel voldoet overigens aan de Euro4-norm. Met uitzondering van de 1.6 die enkel als Base te krijgen valt, zijn alle motoren voorzien van een zesbak, automaat of handgeschakeld. De prijs is een zware dobberij ook voor de 1.6 met 102pk moet je al € 18.700 neertellen. De 1.6FSI kost minimaal € 20.800 en maximaal € 26.050. Voor de 1.9TDI bedragen de uitersten € 21.310 en € 25.010. De 2.0TDI is verkrijgbaar vanaf € 24.710 en kan tot € 28.030 kosten. De basisuitrusting kan er mee door. Net. Want VW is zoals steeds zuinig, met uitzondering van de veiligheidsuitrusting. Je zal dus sowieso geneigd zijn dingen uit de optielijst te plukken. De wagen op de foto’s, een 1.9TDI Trenline kost daardoor al meer dan € 27.000 en dat is gewoon te veel.

Zowel het exterieur als het interieur is zoals we het van VW gewend zijn. Saai en inspiratieloos. Het lijkt wel of de lichtunits de enige elementen zijn waarin een spoortje van verbeelding te zien is, en dan nogij Natuurlijk is ook de kwaliteit en de afwerking zoals we die gewend zijn; volstrekt foutloos, met uiterst fijne koetswerknaden aan de buitenzijde en hoogwaardige materialen aan de binnenzijde. In het interieur is het aangenaam tijd doorbrengen want de zit is perfect, er is ruimte voldoende en de rol- en rijgeluiden worden al merkbaar beter gedempt dan in de huidige Golf IV. Ook achteraan is ruimte geen probleem, maar die optionele derde bank baart ons wat zorgen. De ruimte is er te krap, wat je ook doet. Je zal ze dan ook moeten reserveren voor twee kleine kinderen. Die zijn dan ook nog lenig genoeg om in- en uit te stappen via de naar voren geklapte tweede bank.

De Touran wordt reeds gebouwd op het onderstel van de Golf V en we kunnen niet genoeg benadrukken wat een grote verbetering dat inhoudt. Dit onderstel is communicatief, stijf, efficiënt en toch comfortabel. Zowat alles wat de Golf niet of onvoldoende is. Gelukkig, want VW had zich de ambitie gesteld komaf te maken de terechte kritiek op het uittredende onderstel. In één enkele generatie benen de Duitsers de concurrentie bij. De Touran is misschien niet zo speels als pakweg de Citroën Picasso, maar dat is meer te wijten aan de opvatting. Ook de tractie is sterk verbeterd, waardoor het lampje van de tractiecontrole bij het accelereren niet meer om de haverklap aanflikkert.

De 100pk sterke diesel levert dankzij de zesbak puike prestaties. Na 13,6sec heb je 100km/u op de teller staan, al voelt dat door het enthousiasme van de TDI-krachtbron wel wat sneller aan. De topsnelheid bedraagt 177km/u. Het verbruiksgemiddelde bedraagt amper 5,9l/100km.

Geef commentaar
comments by Disqus