Autosalon van Brussel 2012 Peugeot

Peugeot
Bekijk 107 foto's
Door: BV 02-01-2012

Peugeot heeft de nieuwe 107 voor een muur staan waarop "wereldpremière" af te lezen is. Het kleintje wordt grondig opgefrist. Aan de binnenzijde betekent dat behalve nieuwe stoffen en opgewaardeerde materialen ook dat het stuur en de versnellingspook zijn vervangen. Aan de buitenzijde merken we de aangepast afwerking van de bestaande koplampen die voortaan het gezelschap krijgen van nieuwe bumperschilden (met LED-dagrijlichten) en grille. Achteraan zijn de lichtunits ook gemoderniseerd. De 68pk sterke 1.0l benzinemotor is verkrijgbaar met een handbediende vijfbak (99gr/km/CO2) of een gerobotiseerde versie van dezelfde transmissie (104gr/km).

De 508 RXH is een stoer aangeklede break die als topper in het actuele Peugeot-gamma naar voren wordt geschoven. Dat heeft heel wat te maken met de aandrijflijn. Dat is immers een hybride aandrijflijn waarbij een elektromotor het gezelschap krijgt van een dieselcentrale. Het geheel is 200pk sterk, maar registreert niettemin een uitstoot van amper 109gr/km en komt over enkele maanden op de Belgische markt.

De 3008 HYbrid4 heeft identiek dezelfde aandrijflijn; een dieselmotor voor de voorwielen, een elektromotor voor de achterwielen en een gerobotiseerde zesbak er tussenin. Ook de 3008 kan over beperkte afstand elektrisch rijden, beschikt over vierwielaandrijving wanneer de omstandigheden erom vragen en springt zuinig met diesel om. Maar de monovolume is wel meteen verkrijgbaar en daarmee de eerste dieselhybride ter wereld die dat kan claimen.

Tot slot parkeert Peugeot nog twee studiemodellen op z'n stand. Met de futuristische roadster EX1 vierde Peugeot 200 jaar merkgeschiedenis. Het bedrijf wil vooral aantonen dat elektrische auto's toch emotioneel kunnen zijn. Dat de twee elektrische aandrijfgroepen samen niet minder dan 340pk opwekken helpt natuurlijk.

De HX1 werd in september voorgesteld op het Salon van Frankfurt. Het bedrijft blikt ermee vooruit op een auto die tot zes personen kan vervoeren met een opvallend lang en laag koetswerk. Onder de kap zit weerom HYbrid4-technologie, maar de elektromotor wordt hier gecombineerd met een diesel met 2,2l slagvolume die het totale vermogen tot 299pk opkrikt.

Geef commentaar
comments by Disqus