Autosalon van Brussel 2012 Audi

Audi
Bekijk 155 foto's
Door: BV 02-01-2012

Audi heeft twee extra portieren in de van de VW Polo afgeleide A1 gehangen. Het in Brussel gebouwde model beleeft z'n Belgische première na de voorstelling op het Autosalon van Tokio en een productlancering in eigen land op 9 december. De Audi A1 Sportback is 3,95m lang en heeft een wielbasis van 2,47m. Op dat vlak is hij identiek aan de driedeurs. Hij is evenwel 6mm breder (1,75m) en hoger (1,42m), maar met een Cx van 0,32 zijn beide versies even aerodynamisch.

Het motorenpalet omvat een 1.2 TFSI met 86pk en drie versies van de 1.4 TFSI. Die leveren respectievelijk 122, 140 en 185pk. Die laatste beschikt over dubbele drukvoeding en laat een sprinttijd van 8,1 tellen en een top van 212km/u registreren. De diesel is 1,6l groot, bestaat met 90 en 105pk en laat zich vooral opmerken door z'n verbruik van 3,8l/100km en een CO2-uitstoot van 99gr/km. Een tweeliter diesel met 140pk vervoegt het aanbod in de loop van dit jaar.

Audi ging met de stofvod over het ganse A5-gamma dat bestaat uit de Coupé, Cabrio en Sportback. Dat leverde een front met een hoekigere grille op, geflankeerd door agressiever vormgegeven koplampen. Daardoor is het nu weer moeilijker om het verschil met de A6 te spotten. Het motorenprogramma werd uitgebreid en aangepast. Er is voortaan keuze uit drie TFSI-benzinemotoren met vermogens van 170 tot 272pk en vier diesels die van 177 tot 245pk gaan. Bovenaan het aanbod zit de S5, die nu in alle koetswerkversies wordt aangedreven door een dubbel geblazen V6. Die is weliswaar twee tienden sneller dan de V8 die hij bye bye zegt, maar mist de karakteristieke klank van die laatste.

Twee e-tron studiemodellen tekenen eveneens present. De A1 e-tron wordt aangedreven door een elektromotor maar heeft net als de Chevrolet Volt en Opel Ampera ook een Range Extender aan boord. Dat is een 254cc kleine wankelmotor die 1(kW opwekt. De gecombineerde autonomie bedraagt 250km en het verbruiksgemiddelde tikt af op 1,9l/100km. De elektrische R8 e-tron kennen we al uit 2009 maar vindt pas nu de tijd om ons land aan te doen. In vergelijking met de superbolide luit het leveraanbod van de constructeur oogt die opvallend bescheiden. Dat komt omdat de elektrische aandrijflijn een glazen motorkapafdekking of luchthappers in de flanken overbodig maakt.

Geef commentaar
comments by Disqus