Meer dan 1 miljoen auto’s nu niet meer welkom in Antwerpen of Gent

Vergroot foto
Door: BV 01-01-2020

Een nieuw jaar brengt steevast wat veranderingen. Zo is er het afschaffen van de aankoopsubsidie tot 4.000 euro voor de aankoop van een elektrische auto. Dit jaar moet de automobilist ook weer meer rekening houden met lage-emissiezones (LEZ). Antwerpen en Brussel verstrengden de voorwaarden en Gent introduceert er één. De bottom line: een benzine vanaf Euro 2 mag er binnen. Die norm was verplicht vanaf januari 1997, al zijn er wellicht ook daarvoor al enkele exemplaren geleverd met een Euro 2-kwalificatie. Voor diesels geldt voortaan Euronorm 5, die in januari 2011 verplicht werd. De normen gelden overigens ook voor bestelwagens of voertuigen die al lichte vracht werden ingeschreven, en die konden nog wat langer geleverd worden met een Euro 4-dieselmotor.

Kritiek op lage-emissiezones

Er komt intussen almaar meer kritiek op de LEZ-zone. Omdat de milieu-effecten verwaarloosbaar zijn. Omdat de diesel abnormaal bestraft wordt - uit onderzoek mocht al blijken dat sommige toegelaten benzinemotoren in de praktijk tot twintig keer meer vervuilen dan diesels die geweerd worden. Omdat de overheid z’n zaakjes zelf niet voor mekaar krijgt. Zo werd een proefproject met elektrische bussen in Gent afgevoerd, omdat de laadpalen maar niet geïnstalleerd geraakten. En ook de oldtimerliefhebbers trokken in sympathieke acties al massaal op straat.

Toelatingsvoorwaarden voor LEZ

De verstrenging van de LEZ-normen weert plots massaal veel mensen uit de centra van de twee grote Vlaamse steden. In tegenstelling tot de eerdere normen, zijn ze immers - vooral wat diesels betreft - van toepassing op auto’s die nog niet gepercipieerd worden als oud. Auto55.be trok eerder al aan de alarmbel, want veel eigenaars zijn zich niet bewust van de euronorm van hun auto. Ironisch genoeg worden nu zelfs voertuigen uit LEZ-zones geweerd, waar de overheid destijds op uitstootgronden aankoopsubsidies tot 15% op verleende.

Maar over hoeveel voertuigen gaat het nu precies?

ruwweg 1 auto op 5 is niet meer welkom in een LEZ
We gingen even aan het rekenen. En het resultaat is best ontnuchterend te noemen. Eind juli 2019 (de recentste cijfers die beschikbaar zijn), telde ons land precies 228.899 benzinewagens zonder euronorm of met euronorm 0. Daarbovenop zijn er ook nog eens 29.589 benzines met euronorm 1. Dat wil zeggen dat meer dan een kwart miljoen benzinevoertuigen niet, of louter tegen betaling nog welkom zijn in Gent en Antwerpen.

Vooral dieseleigenaars worden geviseerd

Kijken we naar de diesels, dan valt het aantal auto’s met Euronorm 0 en 1 in verhouding erg goed mee: respectievelijk 21.755 en 8.885. Maar daar worden ook euronorm 2 (39.898) Euronorm 3 (226.291) en Euronorm 4 geweerd. Vooral die laatste is een mokerslag: in juli waren daarvan in ons land nog 747.487 auto’s van in gebruik. Logisch, want hun leeftijd en kilometerstand is veelal lager dan die van de gemiddelde levensduur van een auto. In totaal vinden de eigenaars van meer dan één miljoen diesels zich nu terug op de zwarte lijst van de LEZ-steden. Het meerendeel van de eerder recente Euro 4-diesels rijdt overigens in Vlaanderen rond (440.000 tegen 310.000 in Wallonië en Brussel).

Meer dan 1,2 miljoen auto’s zijn nu niet meer LEZ-proof

België telde eind augustus net geen 1,3 miljoen wagens die vanaf vandaag niet langer welkom zijn in een LEZ-zone. Z’n eigenaars zijn voortaan verplicht om hetzij een eenmalige toegang (zo’n 35 euro, tot 8 keer per jaar), het zij een langere toelating (zo’n 345 euro per jaar) te kopen om nog de binnenstad van Gent of Antwerpen binnen te mogen.

Recentere cijfers gaf koepelorganisatie Febiac nog niet vrij, maar tussen juli en januari genereert de Belgische automarkt doorgaans niet meer dan 200.000 nieuwe inschrijvingen. Ongeveer de helft daarvan is voor rekening van bedrijfswagens die veelal al een recentere euronorm (omwille van de beperkte gemiddelde leeftijd van die modellen) hadden dan 4. België telt met andere woorden met zekerheid meer dan 1 miljoen auto’s, ruwweg 1 auto op 5, die niet meer welkom is binnen een lage-emissiezone.

Geef commentaar
comments by Disqus