Het interieur is ruim en gerieflijk, ook al bieden de meeste concurrenten in dezelfde prijsklasse wat meer ruimte voor de investering. Het interieur vertoont gelijkenissen met dat van de Phaeton maar hier wordt meer gebruik gemaakt van een combinatie van aluminium en hout. Bij de Phaeton blijft het metaal achterwege.
Het hogere gewicht en de vermogenslorpende permanente vierwielaandrijving van Touareg ten opzichte van de Phaeton deden ons het ergste vermoeden voor de dynamische kwaliteiten van deze terreinwagen. Onze vrees bleek gelukkig ongegrond. De Touareg is weliswaar wat trager dan de Phaeton, maar een top van 206km/u en een acceleratietijd van 9,9sec van 0 naar 100km/u is nog steeds aardig. Het goede resultaat is voornamelijk te danken aan de extra verhouding van de Tiptronic, en het zou nog beter kunnen als de automaat wat alerter zou reageren.
De terreineigenschappen zijn indrukwekkend. Dat komt vooral omdat onze testwagen is uitgerust met de optionele pneumatische ophanging. Die slaagt er niet in je het hoge gewicht te doen vergeten, maar omdat de vrije hoogte afhankelijk van de omstandigheden varieert van 16 tot 30cm (!!) kan je wel bijna overal over. Een vergrendelbaar middendifferentieel en een reductiebak zijn standaard, voor een vergrendelbaar achterdifferentieel moet je bijbetalen. Op de weg zorgt het geheel voor een uitstekend comfortabele rit, ongeacht de snelheid, en als het wat sportiever mag, kan je de ophanging nog altijd in de sportstand zetten.