Speciale Porsches binnenkort alleen als abonnement

Vergroot foto
Door: BV 26-03-2019

Automerken zijn in regel behoorlijk winstgevende bedrijven. De operationele marges zijn niet torenhoog, maar dat compenseren ze met imposante omzetcijfers. Elk jaar kunnen ze honderden miljoenen, zo niet miljarden bijschrijven op het actief van hun balans. Maar dat mag natuurlijk altijd nòg wat meer zijn. En wat is er beter geld te ontvangen voor de verkoop van een auto? Dat is geld krijgen om de auto niet eens te verkopen.

Waar zit het voordeel voor de klant?

Talloze automerken onderzoeken formules in die richting. Of het nu gaat om zakelijke leasings, persoonlijke (particuliere leasing), abonnementsformules of autodeelformules met een vergoeding per tijds- of afstandseenheid… allen hebben ze één ding gemeen: de aanbieders worden er beter van. De klant ook. Soms. Maar meestal is het gewoon duurder.

Gebruik, niet bezit

Onder meer Volvo is een fervent voorstander van dergelijke systemen. Met Polestar en het hippe Chinese merk Lynk & Co wil het vooral inzetten op formules waarbij de klant geen eigenaar wordt. Maar het is zeker niet alleen. Ook Porsche denkt na over zo’n aanpassing. En dat hebben we naar verluidt onder meer aan de Porsche 911 R te danken.

Het probleem van de Porsche-directie is het volgende: af en toe brengt het merk modellen uit in een gelimiteerde oplage die onverhoopt populair blijken te zijn. Zoals de 911 R van de 991. Dat was een Porsche voor puristen en er werden er slechts 911 van gebouwd. In geen tijd stonden er exemplaren te koop voor prijzen die flink hoger waren dan de nieuwprijs van zo’n € 150.000. Dat betekent dat er enkele klanten rijker van werden. Niet Porsche. En dat vindt de autobouwer natuurlijk niet zo leuk.

Geen Porsches die flippen

Porsche wil het doorverkopen van exclusieve modellen het liefst aan banden leggen. Niet door met z’n klanten een moratorium te onderhandelen. Neen - want dan kan de klant nog altijd een meerwaarde realiseren. Het is de bedoeling dat die meerwaarde aan de bankrekening van het merk wordt toegevoegd. Porsche-CEO Oliver Blume denkt daarom aan een abonnementsformule. Wil je met zo’n exclusieve auto kunnen sturen, dan moet je een maandelijks bedrag betalen. Blijkt de auto in kwestie na verloop van tijd meer waard, dan is het het merk zelf dat incasseert. Dat allemaal om een ervoor te zorgen dat klanten geen auto’s ‘flippen’. Want dat betaamt niet.

De knoop is nog niet definitief doorgehakt. We verwachten binnenkort eens een proefproject.

Geef commentaar
comments by Disqus