Nog 5 digitale dashboards uit de eighties (deel 3)

Tegenwoordig zijn digitale dashboards schering en inslag. Sterker nog, straks wordt het de norm. De traditionele wijzerplaat verdwijnt. Maar tijdens de jaren tachtig waren digitale informatiedisplays (je kan nog maar moeilijk van schermen spreken) nog fonkelnieuw. Heel wat automerken experimenteerden ermee. We gaven reeds twee keer eerder een overzicht (zie link onderaan), maar we diepen er nog eens vijf op.

Golf II GTI Digifiz (1983)

Volkswagen bijt de spits af. Het merk deed lustig mee met de digitale dashboard-trend van de eighties. De in 1983 gelanceerde Golf II kon je krijgen met Digifiz. Dat stond voor Digitales FahrerInformationsZentrum. Je moest wel de pittigste motor én het juiste optievakje aanstippen.

Alfa Romeo 90 QO (1987)

De weinig bekende Alfa Romeo 90 was een grote zakelijke auto. Die stond van 1984 tot 1987 in de catalogus. De luxeversie Quadrifoglio Oro (QO) had een digitaal instrumentarium met opvallende diagonale lijnen en een geavanceerde boordcomputer. Die gaf onder meer het gemiddelde verbruik, de buitentemperatuur, en de resterende autonomie weer.

Buick Reatta (1988)

In 1988 introduceerde Buick de Reatta. Een tweezitter (de eerste voor het merk sinds de jaren veertig) die eerst als coupé en later ook als cabriolet leverbaar werd. Stijlvol, zoals het een Buick betaamde, maar ook vooruitstrevend. En dat zag je aan het dashboard. Dat had niet alleen digitale meters, maar ook een aanraakgevoelig scherm voor de bediening. Ja, toen al.

Opel Monza GSE (1983)

Opel bouwde ook ooit een Kadett GSi met schermpjes, maar die kwam al in een eerdere aflevering aan bod. Ditmaal lichten we de Opel Monza GSE uit. De Monza was een grote coupé op basis van de Senator. Al geïntroduceerd in 1978, maar toen was er nog geen sprake van digitale tellers. Die kwamen pas in 1983 toen de GSE werd voorgesteld. Die had behalve de miraculeuze lichtjes ook een 3-liter met 180pk onder de kap zitten. Toen was dat heel wat.

Toyota Cressida (1984)

Aan de buitenzijde was de Toyota Cressida niet veel speciaals. Het was een ruime, hoekige vierdeurs die in 1984 op de markt kwam, maar nooit naar Europa afzakte. Aan de binnenzijde onderscheidde hij zich wel, dankzij z’n digitale boordplank. Die bleef overigens best sober.

Nog meer digitale dashboards uit de eighties vind je hier.

Lees meer
Geef commentaar
comments by Disqus